Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy

6.09.2014
sobota

Zaufanie obywatela do państwa?

6 września 2014, sobota,

W krajach demokratycznych – w tym w Polsce – istnieje zasada zaufania obywatela do państwa. W skrócie polega ona na tym, że prawem obywatela jest mieć pewność, że państwo nie będzie działało w sposób mający na celu jego oszukanie.

Na przykład nie będzie zakładało na niego pułapek prawnych, z których nie ma wyjścia. Nie będzie zmieniało swoich decyzji w sposób arbitralny i po czasie, zwłaszcza jeśli na podstawie pierwotnych ustaleń obywatele podjęli istotne decyzje. Słowem: obywatel ma prawo oczekiwać, ze państwo nie będzie nadużywało swej władzy w celu pognębienia go.

Z drugiej strony, jak wiemy, nie ma takiego okrucieństwa ani takiej niesprawiedliwości, jakiej nie dopuściłby się nawet łagodny i liberalny rząd, kiedy zabraknie mu pieniędzy (za Aleksym de Tocquevillem). Jako że pieniędzy brakuje, a sztuczki księgowe może ładnie wyglądają, ale nie dają żywej gotówki, działania służb skarbowych są coraz bardziej w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem oraz wspomnianą wcześniej zasadą konstytucyjną. Cel jest jeden – dostarczenie maksimum pieniędzy do budżetu. Bez względu na koszty społeczne.

Pierwszy proceder polega na zmianie interpretacji obowiązujących przepisów. Choć ustawa nie zmienia się ani o literę, nagle urzędnicy rozumieją jej zapisy zupełnie inaczej.

Nieważne, że przedsiębiorcy wcześniej uzyskiwali interpretacje dotyczące tych przepisów mówiące co innego. Nieważne, że wcześniejsze kontrole stwierdzały, że nie mają zastrzeżeń co do stosowania przepisów. Nowa kontrola przychodzi dziś i żąda zapłaty podatku za pięć lat. Dla wielu firm to wyrok śmierci.

Tak wykańczano firmy zajmujące się skażaniem spirytusu. Dziś kontrole ZUS podważają umowy z wykładowcami i szkoleniowcami. Podobno prowadzenie wykładu nie może być świadczone na podstawie umowy o dzieło, a powinno być na podstawie umowy zlecenia (ozusowanej oczywiście). Tylko dlaczego do tej pory nikt nie widział w tym problemu? Czyżby bankructwo ZUS było bliżej, niż nam się wydaje, i rację ma ostrzegający przed tym NIK, a nie uspokajający nas (wciąż) premier?

Drugi proceder wykazała kontrola NIK. Podczas sprawdzania procedur tylko w jednym regionie i tylko w zakresie podatku od sprzedaży nieruchomości. Co do zasady urzędnicy dokonywali sprawdzenia wszystkich transakcji. Jeśli podatnik zapłacił za dużo – jego problem. Jeśli zapłacił za mało – sprawa trafiała na półkę na 4 lata, by odpowiednio urosły odsetki. Mało tego – urząd zabierał się nawet za windykację podatków po okresie przedawnienia, licząc na niewiedzę podatnika.

Represje urzędnicze wobec obywateli narastają. Zamiast racjonalizacji finansów publicznych, reformy systemu podatkowego i ograniczenia administracji – mamy bezkarność urzędników i ich władzę nad istnieniem firm i majątkiem obywateli. Państwo coraz bardziej zamienia się w machinę nieprzyjazną obywatelowi, jego wroga.

To nie pojedyncze przypadki złej woli czy niekompetencji, ale system. System planowany i wdrażany – od samej góry (gdzie można zlecać kontrole „zadaniowe”, by komuś pokazać, „jak jeszcze bardziej można go okraść”) do dołu. I czemu się dziwić, że obywatel się z państwem nie identyfikuje? Bo dlaczego ma się identyfikować z wrogiem?

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 63

Dodaj komentarz »
  1. panie blogger, nie rżnij pan głupa. Nie po to się to państwo tak organizuje – ‚jak najmniej państwa’ to przecież oficjalne motto Michnikowych geszefciarzy (no bo przecież nie Jarkacza). Stan państwa (byt „istniejący teoretycznie” czyli „ch..j, d..a i kamieni kupa”) jest taki, że wymaga działań „naprawczych” (o czym m.in. pisze Kuczyński w Krytyce Politycznej), że d..a lata wszystkim tym geszefciarzom (w tym panu blogerowi). Stąd „front obrony PO przed Pisem” gromadzący pod patronatem Wybiórczej/Polityki nawet NIE czy Przegląd. Co poniektórzy już „straszą” emigracją „polityczną”. Palce lizać ten strach.

  2. Zanim „pozegnalem sie” i zmienilem przynaleznosc panstwowa, probowalem, po prostu probowalem, zyc uczciwie i postepowac zgodnie z przepisami. Nie dalo rady, wiec uznalem, ze 44 lata zycia i 26 lat pracy dla ojczyzny wystarczy, po tym, gdy uczciwie placac co sie nalezy, zbankrutowalem. Rozmowa z urzednikiem byla rozczulajaca, prosilem o rozlozenie na raty, argumentujac, ze jak nie zbankrutuje, to nie pojde po zasilek. Uslyszalem w odpowiedzi, ze „go to ch**j obchodzi, i moge se isc po zasilek juz jutro”. Nie poszedlem, zlikwidowalem i pozamykalem, co bylo do likwidacji i zamkniecia i po prostu wyjechalem. Tu gdzie mieszkam, jestem samozatrudniony, co oznacza prowadzenie dzialalnosci gospodarczej, od 14 lat, jedyne co sie zmienilo (poza VAT na pewne grupy produktow), to kwota wolna od podatku. Po tych 14 latach jest juz niemal dwa razy wyzsza, niz byla kiedy zaczynalem. W 2006, na szczycie kryzysu finansowego, jeden z duzych klientow zbankrutowal i nie mialem gotowki na zaplacenie podatku. Wystarczyl jeden telefon do tutejszego Urzedu Skarbowego, i przez telefon wyjasnilem sytuacje w jakiej jestem, zapytali sie tylko o nazwe klienta, jego numer rejestracyjny i jaka kwote jest mi winien. Odroczono mi w tej telefonicznej rozmowie, platnosc podatku o pol roku i nei tylko odroczono, ale rozlozono ja na 4 raty. Nie dosc tego, bo zostalem rowniez zapisany na liste dluznikow, co po roku zaowocowalo tym, ze po zaplaceniu dwuch rat, dostalem pismo, ze z pieniedzy odzyskanych z bankructwa, zostaly splacone pozostale raty. Bylo to w roku, w ktorym UK wpompowalo niemal 600 miliardow funtow w sstem bankowy, by nie dopuscic do krachu gospodarki.

    Pare dni temu pisalem o tych roznicach, z nieco innego powodu, dzis dodalem troche z punktu widzenia klienta, TAK KLIENTA, bo w Zjednoczonym Krolestwie, podatnik jest klientem, ktoremu Urzad Skarbowy sluzy. Nie ma tu odpowiednika ZUS, zasilki wyplaca tutejszy Urzad Skarbowy i dzieki temu, zatrudnieni tam wiedza, ze czlowiek moze byc po stronie, po ktorej on placi podatki, albo po drugiej, ze to jemu sie wyplaca zasilki. Pewnie dlatego robia wszystko, zeby placic zasilki jak najmniejszej liczbie klientow.

    A dlaczego nie pisze o Polsce? To proste. Uwazam, ze nie mieszkajac i nie placac w niej podatkow, nie mam prawa sie wypowiadac na ten temat.

    A poza tym, jest tak, jak w tym kawale o czlowieku, ktory na Placu CZerwonym rozrzucal ulotki, na ktorych nic nie bylo napisane … A zapytany dlaczego sa puste, zdazyl krzyknac: „a na ch**j wam bukwy, tak wsio jasna!”

  3. W powyzszym poscie nie podalem, ze pisalem o UK na blogu Jacka Kowalczyka…

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. W krajach naprawdę demokratycznych, uporządkowanych i praworządnych pod ochroną jest zawsze strona słabsza; w omawianym przypadku obywatel, a nie urząd, ale również: chory, biedny, dziecko, i

    W krajach naprawdę demokratycznych, uporządkowanych i praworządnych pod ochroną pozostaje zawsze strona słabsza; w omawianym przypadku obywatel, a nie urząd. W Polsce niestety, nie dość, że państwo w zasadzie nie wypełnia porządnie i do końca swoich podstawowych funkcji wobec obywatela ( płatnika podatków ), to jeszcze … patrz powyższy blog. Jak się w takiej sytuacji bronić ? Nieposłuszeństwo obywatelskie ?

  6. Ja wraz z laptopem też nie do końca okazałem się uporządkowany w swoim komentarzu. Jakie państwo, taki obywatel ?

  7. Po fanstastycznej, cudownej transformacji do demokracji i wolnego rynku wladzy wykonawczej nikt nie wybiera (wybory sa farsa) i wladza nie odpowiada przed obywatelem.

    Ale wladza musi pokazac ze istnieje. Stad takie a nie inne traktowanie obywatela. Kazdego mozna aresztowac w kazdej chwili, przetrzymywac w areszcie na czas nie ograniczony. Tak, tak, … to jest najwyzszczy szczebel rozwoju demokracji.

    Problemem bylo by gdyby nie bylo kogo gnebic. Kto by wtedy wiedzial ze jest wladza. Ze jest Donek i PO. Kto by wiedzial kto rzadzi. Bylby oczywisty problem. Dlatego wladza musi byc pro aktywna. Wladza musi posiadac tworcze zdolnosci w tworzeniu i zastawianiu pulapek na obywatela. Przeciez to zrozumiale.

    Dletego tez sa ukryte kamery, radary i podsluchy. Dlatego jest gigantyczna armia urzdasow i 12 sluzb specjalnych. (Hitler mial tylko trzy) Dlatego policji jest wiecej niz wojska. Dlatego 70% policjantow siedzi za biurkiem bo chodzi przeciez o te tworcze zdolnosci zamiast szwedanie sie po ulicach.

    Osiagniecia sa olbrzymie. Wladza demostruje jak dba o bezpiecznestwo kraju. Jaka jest skuteczna. Czego przykladem jest sprawa Brunona K. Ktory lo-bosze, zorganizowal terrorystyczna szajke w ktorej skald wchodzili tylko agenci sluzb specjalnych, finansowana przez sluzby specjalne czyli podatnika. I lo-bosze jakie straszne mieli plany,… nie do wiary. I tylko dzieki bohaterstwu sluzb i politycznego nazdoru nie doszlo do tragedii. Wladza pokazal jaka jest dzielna.

    Prawdziwe demokratyczne cuda.

  8. „W krajach demokratycznych – w tym w Polsce…”
    Demokracja i Polska? Pan tak poważnie?

  9. No tak – przez 25 lat chciało się pokazać jakim to Polska stała się „cudownym” krajem.
    A że brakło do tego możliwości, wiedzy i umiejętności przy przekonaniu, że siłom, które inspirowały i wspierały rozwalenie niesłusznego ustroju chodzi o wolność i dobro ludzi a nie tylko o własny interes to mamy to co mamy.
    Trzeba czymś pokryć deficyt w wymianie handlowej dochodzący już narastająco do poziomu 600 mld PLN, naobiecywało się ludziom gruszki na wierzbie zatem zaczyna się gorączkowo szukać możliwości zdobycia dodatkowych pieniędzy.
    Czynią to jednak w sposób najgłupszy z możliwych niszcząc tych, którzy ich karmią.
    No ale skoro uwierzyłeś w bajki opowiadane przez tych idiotów tom masz, czego chciałeś Grzegorzu Dyndało !

  10. Kaesjot:strzeliles bania tzn.wedle.Pomijajac juz to ,ze np USA ma stale ujemny bilans handlowy,to nie kapujesz co tj.bilans platniczy i ten sie glownie liczy.Sprawdz to raz dokladnie,o ile to potrafisz i napisz cos wyczytal.Ale nie z palicy, tylko gdzie???Jak tego nie potrafisz,to jak bede mial czas i ochote,pomoge ci!

  11. Luap, przeczytaj o cudzie gospodarczym u Niemcow. Nie tylko dotacje z planu Marshala stawialy Niemcy na nogi.
    http://www.amazon.com/gp/product/0945001533/ref=ox_sc_act_image_2?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

    Z takim wsparciem potege gospodarcza zrobisz z kazdego kraju. Niemcy niczym sie nie roznia od Rwandy, Wybrzeza Kosci Sloniowej lub Bangladeszu.

  12. @Luap, USA miały nadwyżkę budżetową w czasach Clintona.
    Przedtem Reagan zadłużył kraj ale kredyty i sytuacja na świecie ożywiły amerykańską gospodarkę. Bush junior roztrwonił nadwyżkę na wojny i zarobki znajomych i jakoś nie widać możliwości spłacania kredytów. Zadłużenie rośnie, miejsca pracy odpływają do Chin i Azji.
    Przydałaby się jakaś duża wojna. Bo na drugiej wojnie światowej USA zarobiły więcej niż w całej historii do wojny.

  13. Dlaczego jeden komentarz czeka ponad dobę na moderację a inny jest natychmiast.
    Manipulacja?

  14. Po dezercji dyktatora Donka w Polsce demokratycznej,.. ponownie,… wyborca bedzie mial okazje NIE-WYBRAC nastepnego premiera. Bo dyktator Donek juz wybral. Nastepnym premierem bedzie lekarz pediatra.

    Sejm kontrolowany przez dyktatora Donka (gdzie posly glosuja na rozkaz partyjnego wodza albo wylatuja na pysk) oczywiscie zatwierdzi lekarza pediatre na premiera. Prezydent demokratycznej Polski poruszjacy sie na smyczy trzymanej przez dyktatora Donka oczywiscie rowniez zatwierdzi lekarza pediatre na premiera.

    Bo jak nie to wiadomo, nie bedzie kasy z PO czyli od podatnika na prezydencka kampanie wyborcza. Bo nawet po dezercji dyktator Donek ciagle bedzie dyktatorem w PO.

    Ynteligencja nawet nie otworzy mordy. Ynteligencja bedzie bila brawo podobnie jak nierozgarniete polskie dziennikarstwo. A kraj i 38 mln mecznnikow beda skazani na dalsze meki.

    Co lekarz pediatra na stanowisku premiera moze zrobic dla kraju ???

    Oczywiscie lekarz pediatra byl juz w rzadzie dyktatora Donka bo nie zagrazal mu swoim intelektem. (to jedyna kwalifikacja wymagana). Teraz z koleii lekarz pediatra nominuje ministrow ktorzy jej nie beda zagrazac swoim intelektem i po przez partyjny nepotyzm nowy nizszy poziom ineligencji sie ustali na kazdym szczeblu zarzadzania krajem.
    W ten sposob Polska podryfuje dalej w kierunkju sredniowiecza.

    Bedzie wiec jeszcze gorzej bo lepiej byc nie moze.

  15. „USA miały nadwyżkę budżetową w czasach Clintona”

    Nie prawda. Tylko raz w roku 2000 budzet federalny byl zbalansowany. Bilansy handlowe ujemne podobnie jak wszystkie inne budzety.

    Liberalizm nie jest w stanie sam na siebie zarobic. Tak jest zawsze, wszedzie i niezaleznie kto z liberalow rzadzi. To jest aksjomat !

  16. A w których latach Clinton był prezydentem?

  17. Axiom:przeczytaj sobie,obojetnie gdzie ,o planie Marshalla i nie bedziesz mial do mnie pretensji ,ze nazywam cie nieukiem.!
    Caramba:nawet ten nieuk,axiom,cie poprawil ale tez niedokladnie.Probujecie do mnie pisac i nie wiecie o czym.No ,bluzgnijcie teraz gnojem.Caramba ty nic innego nie potrafisz!

  18. Axiom+Caramba:jestescie tak rabnieci,ze nie zauwazyliscie=kaesjot to sprawdza.Jak kazde nieuki wiecie juz na wyrost wszystko lepiej:bo nic nie wiecie i mylicie pojecia=jeden o kozie,drugi o wozie!!!!
    Caramba:najlatwiej pluc na kk ,w dyskusjach o gospodarce liczy sie wiedza ,a nie wypowiedzi z szamba!!

  19. Zaufanie obywatela do państwa – no ciekawy problem. W kontekście niepewności co do przepisów też.

    A teraz tak może sami określmy, co robimy, gdy nie mamy pewności, czy działamy zgodnie z przepisami? Pytamy urzędnika, zapraszamy g w firmie na kontrolę, aby ta pewność zdobyć? Czy też liczymy, że może nikt nie zauważy.

    Jeśli przepisy są niejasne – trzeba naciskać nie tyle na ich zmianę, ale na ich doprecyzowanie. Ale równocześnie trzeba im się podporządkować. Niemcy, kraje Beneluksu, Skandynawia to przykłady państw, gdzie ufa się państwu apriorycznie.

    Ale zaufanie wobec państwa to niemożność obchodzenia prawa, kombinowania („Polak potrafi”), liczenia, że nikt czegoś tam nie zauważy, że jak konkurencja tak robi, to byłoby niesprawiedliwe, gdybym ja tak nie robił itd.

    No, spokojnie. Zawsze można wybrać się na zachód (teraz to nie problem) i tam, przyjmując postawę zaufania wobec państwa, rozkręcać swój biznes. Nawet warto to zrobić – tam perspektywy są znacznie lepsze i to na starcie.

  20. Dlaczego jeden komentarz czeka ponad dobę na moderację a inny jest natychmiast.
    Manipulacja?

  21. To takie państwo.
    Gdzie mamy więcej generałów niż w Chinach, gdzie 60% armii to oficerowie (rekord świata). Gdzie na emeryturę “mundurową” (sutą) idzie się po 15 latach.
    Gdzie nasi żołnierze walczą w Iraku i Afganistanie.
    Gdzie biurokracja jest rozdęta jak w żadnym innym państwie. A na urzędach i w urzędach zatrudniani są ciotki i pociotki (rządzących) ewentualnie protegowani proboszcza albo biskupa.
    Gdzie przemysł albo został sprzedany albo padł na mordę.
    Gdzie górnikom albo stoczniowcom, domek z ogródkiem a PGR-owcom alpagi.
    Gdzie, po 25 latach “wolności” okłada się styropianem to co “komuna” zbudowała. Dwadzieścia pięć lat po wojnie niszczącej 60% infrastruktury, Polska była odbudowana, powstały fabryki gdzie bezrobotni ze wsi dostali pracę. A przecież była to ekonomia księżycowa.
    Gdzie gangster, alfons i szemrany biznesmen rządzi a większość zwykłych ludzi nie związanych układami marzy o pracy za granicą i przeprowadzce.
    Gdzie robotnik płaci 80% podatków a szemrany biznesmen nie płaci.
    Mnie to państwo ukradło mieszkanie.
    Moi rodzice wpłacali od czasu gdy miałem 12 lat, ja sam płaciłem jeszcze na studiach i po. Miałem dostać minimum M5 w mieście w którym podejmę pracę. Dostałem po rewaloryzacji ok. 50 tys. złotych.

  22. Problem braku zaufania do panstwa wynika z prostej przyczyny: brak komunikacji pomiedzy panstwem a obywatelem. W krajach gdzie demokracja jest dobrze rozwinieta wybory w partii politycznej nie odbywaja sie w warunkach hermetucznosci partyjnej. Nie ma wiecznych przywodcow partyjnych co jest problemem Polski. Partyjne wybory powinny sie odbywac w sposob jawny. Kandydaci na szefa partii powinni byc wylonieni sposrod czlonkow partii, przy czym powinno byc ich conajmniej kilku. Powinni prowadzic telewizyjna dyskusje miedzy soba, a telewidzowie powinni oceniac kto ich zdaniem najlepiej wypadl w dyskusji. Dyskusje powinno poprzedzac kolekcjonowanie pytan od obywateli na ktore maja udzielac odpowiedzi politycy. Debate powinien prowadzic dobrze przygotowany dziennikarz. Tylko w ten sposob wladza moze zaczac sie komunikowac ze spoleczenstwem. Ale to jest tylko wstep. Bo dotyczy dyskusji przedwyborczej. Partia ktora juz przejdzie ten proces i wylonila juz kandydata na przyszlego premiera czeka na inne partie ktore w podobny sposob wylonia swoich kandydatow. Przed samymi wyborami ten sam rpces nalezy powtorzyc aby kandydaci poszczegolnych partii sie spotkali ze soba i znowu mieli mozliwosc odpowiadac na pytania od publicznosci. Z tego calego procesu zwykly wyborca wyrabia sobie zdanie o osobie ktora bedzie popieral, czyli partie na ktora zamierza glosowac. Po wyborze juz gdy partia zaczyna rzadzic nadal trzeba prowadzic dyskusje w telewizji pomiedzy rzadem i opozycja w celu systematycznego kontrolowania w ktora strone sprawy ida. Nic z tego co napisalem w Polsce nie istnieje. Dozywotni przywodcy tacy jak Tusk, Kaczynski, Miller czy Palikot to kompletne nieporozumienie. Ci ludzie wycieli w swoim gronie ludzi zdolnych po to by wyeliminowac sposrod siebie konkurencje. Do takiej wladzy zaufania miec nie mozna. Wina lezy w niskim poziomie demokracji, ktora wlasciwie w Polsce nie funkcjonujue. To co jest w Polsce to jest atrapa demokracji zastapiona dyktatura partyjna. Winni sa dziennikarze ze tego nie potrafia zmienic. Nie wiem czy to z ich strony brak wiedzy, czy tez brak woli?

  23. Marcin
    7 września o godz. 22:24
    Zbyt piękne, aby mogło być realne, tu w Polsce.
    Myślę, że są to marionetki kierowane „zza kulis” przez swych mocodawców. Jak wybije się i zdobywa popularność ktoś niezależny, niepodatny na sterowanie to robi się z niego idiotę, oszusta, erotomana etc. – nagłaśnia się sprawy, które „posłusznym” uchodzą ” na sucho” a jak to nie skutkuje , to …. ( i tu każdy może sobie wpisać, co mu na myśl przychodzi powołując się na znany powszechnie przypadek ). Oczywiście – usłużne media mają w tym procederze znaczący udział.

  24. @ kaesjot
    „Myślę, że są to marionetki kierowane “zza kulis” przez swych mocodawców.”
    Marionetkami kierowanymi z kulis byli Buzek i Marcinkiewicz. Ci kotorych wimienilem to bezwzgledne typy wycinajace w swoich partiach jakakolwiek konkurencje. W rezultacie tych czystek partyjnych teraz Tusk nie ma nastepcy.
    Oni wmawiaja swoim czlonkom ze sa niezatapieni. Ci wiedza ze nie wolno mistrza krytykowac, bo jak Ziobro, Govin czy inni znajda sie poza burta. Ludzie sa zniesmacznieni tymi wiecznymi przywodcami ktorzy dawno pokazali ze nic nie potrafia poza zwalczaniem konkurentow metodami bezwzglednymi ktore kosztuja panstwo krocie, a izoluja madrych ludzi od polityki. Jak sie widz te opatrzone geby nic innego nie przychodzi na mysl tylko: kiedy ten nudziarz i niedorajda wreszcie uwolni Polske od swojej osoby? W tym calym gronie jedynym madrym byl Krzaklewski, bo gdy zobaczyl ze spoleczenstwo ma dosyc jego w mediach, zwyczajnie z nich zniknal. Ta cala reszta jest zbyt tepa by to zrozumiec.
    Ale mysle ze to co tu pisze ktos wreszcie przeczyta i zaczna sie zmiany. Jest takie powiedzenie: jak nie potrafisz nie pchaj sie na afisz. Kazdy z nich juz pokazal ze nic nie potrafia. Nie wiem dlaczego tego im sie nie mowi? Pozdrawiam.

  25. Panie Redaktorze, ale z Pana malkontent! Tak Pan narzeka, a przecież jest super. W najnowszych sondażach Polacy zgodnie stwierdzili, że słuszną linię ma nasza władza. PO znów zwycięża z wynikiem 34%! Tusk, teraz już ręką Ewy Kopacz, może więc spokojnie kontynuować swoją dotychczasową politykę. Ma poparcie.

  26. @Marcin

    Najpierw obywatele musieliby uwierzyć, że posiadają państwo, a nie że są tylko wyborcami tych, którzy państwo mają.

  27. @ ping
    „Najpierw obywatele musieliby uwierzyć, że posiadają państwo”
    Obywatele doskonale wiedza ze maja panstwo, Dowodem na to jest fakt ze panstwo sie doskonale okrada. W komunie istnialo powszechne mniemanie ze panstwowe to niczyje wiec trzeba skubac. Robic to mozna w roznych formach. Na przyklad bedac osoba na garnuszku tego panstwa przydzielac sobie wiecej niz wynika z obowiazujacych przepisow. Mozna tez uzywac srodki panstwowe dla celow prywatnych. Na przyklad placic karta kredytowa obiady w drogiej restauracji.
    Strona druga ktora doskonale rozumie jak mozna panstwo skubac to „byznesmeni” ktorzy kupuja ustawe. Przyklady moglbym mnozyc, ale po co?
    Wystarczajaco powyzej udowodnilem teze ze obywatele doskonale wiedza ze maja wlasne panstwo. Oni wiedza ze te numery nie przechodza w innych panstwach, bo tam raz ze nie beda mieli szans dostac sie na panstwowe stolki z takim stosunkeim do panstwa, a po drugie „byznesmen” musi akceptowac warunki jake tam sa, nikt dla polonusa nie wprowadzi jego prywatnych widzimisie. Chodzi wiec o to by tych ktorzy w taki sposob widza panstwo namierzyc i zalozyc im specjalne obroze jak wiezniom na wolnosci, ze jak zrobia ponownie numer z panstwem to panstwo ich
    posle z paszportem w jedna strone do Bangladesz.

  28. @Marcin

    Ale w innych państwach też nie przechodzą, bo tego nie toleruje się w żadnej skali. Nie ma tam problemu z „donosicielstwem”, że znajomy Kowalski się pochwalił, jak to wyrolował urząd, spółdzielnię itd. Tam to jest oczywiste, że zawłaszczanie tego co wspólne jest naganne. Jak ktoś kombinuje, by płacić mniejsze podatki, to mu się mówi, że jest oszustem, a nie „gościem”.

  29. @ ping
    Otoz to. Oszust podatkowy, czy zatrudniajacy na czarno jest czarna owca, ale nie w Polsce. W Polsce sie mowi ze ten co zglosi do panstwa oszustwo przeciwko temu panstwu nazywany jest zazdrosnikiem. To sie zaczyna juz w szkole. Oszust sciagajacy i w ten sposob osiagajacy lepsze stopnie jest traktowany jako bohater, bo wyrolowal nauczyciela. Gdzie indziej bylby nazywany po imieniu czyli oszustem.
    To jest abecadlo demokracji. Jezeli tego nie ma, o demokracji nie mozemy mowic.
    Do tego wszystkiego dochodzi powszechne zaklamanie. Jednak od czegos trzeba zaczac. Na poczatek chociaz o tym zaczac mowic. Tu juz jest postep.

  30. Marcin
    8 września o godz. 0:10
    Miałem na myśli jeden poziom wyżej – tych, którzy sterują sterującymi.

  31. @ kaesjot
    Nie wprowadzajmy do dyskusji teorii spiskowych. Juz od zaborow w Polsce jest ciagle zwalanie winy na jakichs obcych. Ja na takie argumenty przytaczam bardzo prosta odpowiedz: dlaczego jeszcze istnieja takie male kraje jak Dania, Holandia czy Belgia? Przeciez Niemcom znacznie silniejszymi bedac mogloby sie oplacac tak jak to sie uwaza w teoriach spiskowych sterowac tymi krajami, a w rezultacie takich podchodow zwyczajnie je wciagnac w swoje granice. To sie nie dzieje, dlaczego wobec tego ma to miec miejsce w Polsce? To ze wszystkiemu sa w Polsce winni Niemcy, Rosjanie, Zydzi, Watykan, cyklisci nie jest dla nikogo niczym nowym. Nasza specjalnoscia jest gest kelnerski, „to kolega”. Pozdrawiam.

  32. Kaesjo:i co, zatkalo cie,a Ty Poznaniak nie jestes w stanie napisac …..A moze poprawisz tych 2 nieukow????

  33. Polska zostala porwana przez partyjny motloch i mechanizm partyjnego nepotyzmu. 4 blaznow dyktatorow partii sejmowych ustala dozwolony poziom inteligencji na kazdym ze szczebli dowodzenia krajem. Wsrod nich dezerter-dyktator Donek jest najwiekszym szkodnikiem. Obywatel jest wykastrowany, nie ma wplywu na nic i nikogo nie wybiera. Ratuj sie kto moze.

    Polska jest typowo policyjnym krajem Jest wiecej policji niz wojska !!! Policjant zarabia wiecej od nauczyciela i w wieku 35 lat idzie (moze) na emeryture !

  34. @Marcin
    Dziwie sie ze jeszcze nie wstapiles do jednego z bandero-faszystowskich ochotniczych batalionow w Donbasie. Mial bys okazje postrzelac do znienawidzonego ruska na wschodzie a pozniej do polaka na Wolyniu.

    Bo jest tylko kwestia czasu ze po zdobyciu autonomi lub odlaczeniu sie Donbasu inne mieszkajace na Ukrainie narody pod bandero-faszystowskim jarzmem beda rowniez chcialy sie odlaczyc.

    Co za hipokryzje mamy. Szkoci chca sie odloczyc i nie ma problemu. Cameron nie wyslal wojska by szkockich separatystow zabijac. Cameron nie ostrzeliwuje szkockich miast z artylerii. Ale ten sam Cameron i zachod podzega by baderowcy zabijali separatystow w Donbasie. A Kosowo zachod sila sam odlaczyl od Serbii. Zachod to dzicz co widac.

  35. Po pierwsze: Gospodarz sam sobie odpowiedział na własne wątpliwości podając słynny cytat. Są potrzebne pieniądze więc państwo nie ma wyjścia. Zatem mamy do czynienia nie z sytuacją normalną a wyjątkową
    Po drugie: przykład z wykładowcami i umowami o dzieło/zlecenia nie jest przykładem interpretacji. Mając definicje umów w przepisach zakład zmusza zatrudnionego do zawarcia fikcyjnej umowy. Nie wiem jak to nazwać. Może oszustwem?

    Więc jeżeli ktoś tu na masową skalę oszukuje to obywatele a nie państwo. I to w drugą stronę należy postawić pytanie:
    – czy obywatelom państwo może ufać?

  36. NIK do każdego się czepia, a o ile dobrze pamiętam to ostatnio się skompromitował wykazując ignorancję.

  37. axiom
    Co ty wiesz o Polsce ?
    Sam siebie odprowadziles na symboliczny Dworzec Gdanski.
    Dostales prawo pobytu (albo nie) jako przesladowany „polskim antysemityzmem”, bo z pewnoscia nie bolszewizmem (w originalnym opakowaniu).
    Przeciez sam siebie nie przesladowales.
    Taka to roznica pomiedzy „zachodem” i „wschodem”. Te „zachodnie” barany wierza we wszystko co im tysiace axiomow nabajerowalo. I pozwolilo zostac.
    Ale z jednym masz racje.
    Zostales wykastrowany !
    Pewnie ktos potracil rabina jak ci robil obrzezanie.

    ES&D !

  38. @ axiom1
    Manupulujesz informacja. Szkocja chce byc panstwem samodzielnym w przeciwienstwie do „Republiki Krymu” i „Wielkorosji” ktore chce oderwac od Ukrainy Rosja. Nikt by nie mial pretensji gdyby na przyklad Tatarzy z Krymu chcieli stworzyc tam wlasne panstwo. Tak samo nikt by nie mial pretensji gdyby Czecznia chciala miec wlsne panstwo. Niestety twoja hipokryzja polega na tym ze podajesz przyklady i to zmanipulowane. Jak ta Rosja jest tak porownywalna z Wielka Brytania to dlaczego nie pozwolila Czeczni stworzyc wlasnego panstwa?
    Wiecej uczciwosci w twoich wpisach. Na razie to co piszesz akurat wyglada na typowy kalizm. Nie wiem komu chcesz te opinie serwowac? Ludzie czytajacy Polityke maja wlasne mozgi i potrafia zauwazyc roznice pomiedzy tym co piszesz a rzeczywistoscia.

  39. @Marcin, w twych komentarzach widac do czego zdolna jest propaganda. Obluda, klamstwa, podlosc i zachwycanie sie bandero-faszyzmem, bo w modzie. Obrazasz polakow pomordowanych na Wolyniu. Tacy jak ty przyspieszaja date nastepnego rozbioru Polski.

    Czeczeni maja i zawsze mieli autonomie. Kzady z narodow, grup etnicznych, plemion ma autonomie w Ferdracji Rosyjskiej. Rosja jest Federacja. Wojna czeczneska byla wynikiem amerykanskiego spisku po przez militaryzacje islamu. Militaryzacje islamu w celach walki politycznej wymyslilo najbardziej podle stworzenie na Ziemi, Zbigniew Brzezinski. Sam sie tym chwali. Nawet napisal ksiazke „the grand chessboard”. Wydana w 1988. Przeczytaj chocby recenzje i bedzie to dla ciebie oswiecenie.

    Notmiast na dzikim zachodzie autonomie sa rzadkoscia. Np w USA indianie nie maja autonomi. Maja rezerwaty. Zadne z narodowsci w UsA nie ma autonomi, podobnie w Kandzie, Australii,….. U Niemcow rowniez. Rosja jest w tej dziedzinie lata swietlne przed opresyjnymi rezimami zachodu.

    Szkocja vs Donbas jak nabardziej obnaza hipokryzje zachodu. Tego nie da sie wytlumaczyc.

  40. @ axiom 1
    „Rosja jest w tej dziedzinie lata swietlne przed opresyjnymi rezimami zachodu.”
    Tym mnie rozbawiles do rozpuku!!! Ja na twoim miejscu bym natychmiast sie przeniosl do tego raju wolnosci. Jakos nie moge zrozumiec dlaczego ten „wolny” kraj zanektowal Krym? Pewnie dlatego ze Tatarzy na Krymie cierpieli przesladowania? Ach ta biedna Polska, zamiast byc w niewoli zachodu dawno powinna poprosic Putina o pomoc w obronie praw obywateli i dlatego tak jak Krym stac sie AUTONOMICZA REPUBLIKA ROSYJSKA.
    i wiec widzisz ze „szydko wyszlo z worka”. Ty axoim jestes agentem rosyjskim na polskich stronach. Od tego ujawnienia skonczylem z toba dyskusje.

  41. mall
    „- czy obywatelom państwo może ufać?”
    Bardzo dobre pytanie.

  42. @Marcin
    Prawda boli co jest zrozumiale. Szczegolnie boli prawda o Rosji i szczgolnie rusofoba ktory z rusofobi zrobil sobie religie.

    A prawda jest nie podwazalna ! Rosja osignela jeden z najwyzszych poziomow demokracji. Poziom nie spotykany w swiecie zachodnim !!!

    Najwyzszym szczeblem demokracji jest mozliwosc bezposredniego wyboru pezez obywateli najwyzszej wladzy wykonawczej.

    Prezydent Rosji jest wybierany bezposrednio !!! Ostanie wybory Putin wygral zdobywajac 65% glosow w pierwszej turze przy frekwencji 66%.

    Zaden z hipokrytow-blaznow swiata zachdniego nie jest demokratycznie ani uczciwiwie wybierany. W USA jest system jednopartyjny i wybory sa fikcja. Podzial na tzw republikanow i demokratow jest fikcja. To bajka dla dzieci.

    Wsrod swych obywateli, popularnosc Putina 87%, popularnosc wodzow zachodu rzedu 20-25% !!!

    W Polsce nikt nie mial prawa bezposrednio glosowac na Donka. Doenk wladze wycwaniakowal i jest dyktatorem absolutnym. Ochraniany przez sluzby przymusu ktorych czlonkowie odchodza na emerytury w wieku 35 lat. !!!!!! Jak w typowej policyjnej dyktaturze.

    Ani w Uni nikt nie wybiera najwyzszych wladz. Wladza jest nominowana. Odbywa sie to za zamknietymi dzwiami. To jest demokracja nie z tej Ziemi !
    To ponizenie godnosci ludzkiej europejczykow i zamach na cywilizacje.

    PS; Widac jak ci nasrano w glowie na temat Krymu. Rosjanie na Krymie chcieli do Rosji, wypowiedzieli sie w referendum, wygrali 86% glosow i sie przylaczyli jako autonomiczny region. Tak dziala demokratyczny proces. Wkrotce szkoci zadecyduja nad swoja przysloscia. I to na tyle.

  43. Marcin
    8 września o godz. 9:12
    U nas do polityki pchają się ( jak to trafnie określił śp. gen. Petelicki ) miernoty niezdolne do zrobienia kariery gdziekolwiek indziej w biznesie, nauce czy kulturze. Styl uprawiania polityki stworzyli taki ( ze znacznym wsparciem mediów ), ze jakikolwiek kompetentny, uczciwy a jednocześnie mający poczucie godności osobistej ucieka od niej jak najdalej.
    To, ze „obcy” u nas rządzą to fakt ale trudno im się dziwić. Skoro sami nadstawiamy d…ę, to nas ru…ją.
    Tu jak najbardziej pasuje fragment Pieśni V J. Kochanowskiego – ” nowa przypowieść Polak sobie kupi, że przed szkodą i po szkodzie głupi”. Prawie 450 lat minęło od jej powstania a temat nadal aktualny.
    Co do Krymu – na jednego Tatara przypada dwóch Ukraińców i prawie 5-ciu Rosjan, zatem jaki on tatarski ? Wg mnie interes obecnie żyjących ludzi ważniejszy jest od praw historycznych. Jaki jest właściwy przedział czasowy do naprawienia ” krzywd historycznych” – 50, 100 czy 500 lat ?

  44. kaesjot:a ja myslalem zes inny typ:sprawdziles,i co.???Czekam!!!!

  45. @ kaesjot
    Widac ze nie slyszales nigdy o historii Tatarow Krymskich. Krym byl zasiedlony przez nich w prawie 100% do czasow rewolucji. Poniewaz oni sie opierali bolszewizmowi jako ze sa Muzulmanami Stalin ich zwyczajnie z tego Krymu przesiedlil po calej Rosji. To byla jego metoda na rozprawianie sie z mniejszosciami. Dopiero po pierestrojce Gorbaczowa zaczeli oni wracac na swoje ojczyste ziemie, ale dotad nie wszyscy wrocili. Ten proces ciagle trwa. Ile procent ich tam jest zalezy jak kto liczy. Obserwujac sprawy ktore sie dzieja w tym rejonie z cala pewnoscia wiesz ze ten rejon swiata byl spokojny dopoki Putin nie otworzyl puszki pandory w postaci dyktaru Ukrainie ze nie ma prawa wstepowac do unii.
    Wtedy Janukowicz zaszantazowany cenami gazu nie podpisal ukladu z unia i ruszyla lawina ktora obserwujemy do dzisiaj. Jest cos o czym prawdopodobnie nie slyszales? Szantaz gazem o 30% drozszym od cen ktore dotycza Niemiec i Polski sprawil ze Ukraina kupuje gaz rosyjski poprzez Niemcy i Polske. Ekonomia dziala jak system naczyn polaczonych. Jak probujesz ja recznie sterowac, to ona sama sobie wybiera wlasne drogi. Natomiast jak chodzi o tych „obcych” co rzadza Polska to powiem tak: Polakom (niektorym) faktycznie brakuje rozumu, bo kto to widzial aby do sejmu wybierac Afrykanow urodzonych w Afryce? Jezeli tak rozumiemy obcych, to zgadzam sie z tym w 100%. Chocby z tego powodu trzeba by Polacy zaczeli brac sprawy w swoje rece, bo inaczej Chinczycy, Eskimosi czy Papuasi zaczna rzadzic na Wisla i wprowadza w Polsce swoje prawa.
    To jest wszystko dlatego, ze kazdy sie oglada jeden na drugiego, a jak sie ma w kraju demokracje, to trzeba zaczac ja wdrazac od siebie, a nie czekac az je Godson albo inny Eskimos wprowadzi za Polakow.

  46. @ kaesjot
    Widac ze nie slyszales nigdy o historii Tatarow Krymskich. Krym byl zasiedlony przez nich w prawie 100% do czasow rewolucji. Poniewaz oni sie opierali bolszewizmowi jako ze sa Muzulmanami Stalin ich zwyczajnie z tego Krymu przesiedlil po calej Rosji. To byla jego metoda na rozprawianie sie z mniejszosciami. Dopiero po pierestrojce Gorbaczowa zaczeli oni wracac na swoje ojczyste ziemie, ale dotad nie wszyscy wrocili. Ten proces ciagle trwa. Ile procent ich tam jest zalezy jak kto liczy. Obserwujac sprawy ktore sie dzieja w tym rejonie z cala pewnoscia wiesz ze ten rejon swiata byl spokojny dopoki Putin nie otworzyl puszki pandory w postaci dyktaru Ukrainie ze nie ma prawa wstepowac do unii.
    Wtedy Janukowicz zaszantazowany cenami gazu nie podpisal ukladu z unia i ruszyla lawina ktora obserwujemy do dzisiaj. Jest cos o czym prawdopodobnie nie slyszales? Szantaz gazem o 30% drozszym od cen ktore dotycza Niemiec i Polski sprawil ze Ukraina kupuje gaz rosyjski poprzez Niemcy i Polske. Ekonomia dziala jak system naczyn polaczonych. Jak probujesz ja recznie sterowac, to ona sama sobie wybiera wlasne drogi. Natomiast jak chodzi o tych “obcych” co rzadza Polska to powiem tak: Polakom (niektorym) faktycznie brakuje rozumu, bo kto to widzial aby do sejmu wybierac Afrykanow urodzonych w Afryce? Jezeli tak rozumiemy obcych, to zgadzam sie z tym w 100%. Chocby z tego powodu trzeba by Polacy zaczeli brac sprawy w swoje rece, bo inaczej Chinczycy, Eskimosi czy Papuasi zaczna rzadzic na Wisla i wprowadza w Polsce swoje prawa.
    To jest wszystko dlatego, ze kazdy sie oglada jeden na drugiego, a jak sie ma w kraju demokracje, to trzeba zaczac ja wdrazac od siebie, a nie czekac az je Godson albo inny Eskimos wprowadzi za Polakow.

  47. Pisz tak, aby możną było zrozumieć o co Tobie chodzi albo ja jestem zbyt mało lotny …

  48. Kaesjit:7.09 12.59!

  49. @\Marcin
    8 września o godz. 2:49

    „Obywatele doskonale wiedza ze maja panstwo, Dowodem na to jest fakt ze panstwo sie doskonale okrada. W komunie istnialo powszechne mniemanie ze panstwowe to niczyje wiec trzeba skubac”.

    Zgadzam się. Na przykład taki obywatel Sienkiewicz, obywatel Sikorski czy obywatel Belka wiedzą, że mają państwo, więc skubią je, ile mogą. Nawet kelner od Sowy wiedział, że panów przy korycie nie można obrażać zbyt niskimi rachunkami.

    Albo taka obywatelka Kopacz, która jako marszałek sejmu bez opamiętania kradła pieniądze podatników i rozdawała je kolesiom, po 40-50 tysięcy na łebka. Obywatelce Kopacz to się nawet opłaciło – teraz zostanie premierem.

  50. @ rem
    Masz racje ze oni sobie nawzajem przydzielaja coraz wiecej a lud to widzac nie jest wcale inny, bo jak gora moze, to dlaczego nie doly? Tyle ze pomaly obydwie strony dochodza juz do sciany. Zebar Balcerowicza pokazuje juz trylion dlugu.
    Obawiam sie ze scenariusz Grecji bliski.

  51. @Marcin
    Unmasking Ukrainian Fascism
    **https://www.youtube.com/watch?v=N8eypWwRaKc
    **https://www.youtube.com/watch?v=mrG_UZibwbU

    Popierajac te dzicz jestes oczywistym zdrajca, wrogiem polakow i wrogiem cywilizacji. Reprezetujesz skrajna degradacje.

  52. Za komuny swoją władzę nad innymi pokazywali dysponenci czegokolwiek – ot choćby zapałek w kiosku.
    Dzisiaj swoja władzę nad innymi demonstrują przedstawiciele tzw. administracji, którzy zresztą pozostają bezkarni, bo należą do „onych” którzy to „oni” trzymają się razem i nie robią sobie krzywdy. Pospólstwo dla nich się nie liczy.
    Taki to solidarny i zgrany naród ci Polacy.
    PS. Najlepszym przykładem solidarności „onych” jest sejm, gdzie nigdy nie może się stać krzywda żadnemu posłowi – bez względu na przynależność partyjną.

  53. Na ostatnim szczycie Nato widac bylo czym jest Polska w tej agrsywnie zaborczej organizacji.

    Gdy oglaszano decyzje szczytu mina i zdziwienie Simioniuka siedzacego obok Komorowskiego wszytko mowi. Polska delegacja wogole nie brala udzialu w dyskusjach szczytu na szczycie !!! Nawet nie byla konsultowana !!!

    Polsce narzucono organizacje nastepnego szczytu na koszt polskigo podatnika.
    W Polsce zlokalizowanio tzw szpice na koszt polskiego podatnika
    Polske wyselekcjonowano do walki z isis na koszt polskiego podatnika.

    I delegacja Siemioniuk Komorowski nawet nie byli w tych sprawach konsultowani.

    I sluszne. Tak nalezy traktowac warchola ktory jest niepoczytalny, awanturniczy i uparty jak osiol. Polskich warcholw trzeba trzmac z dala od decyzji. Swiat o tym wie. Polski warchol jest zagrozeniem dla swiata i samego siebie.

    Przykladem jest Marcin. Na szczescie nie okupuje wysokiego stanowiska publicznego z ktorego moglby tylko szkodzic spoleczenstwu i sobie. Bo warchol, niepoczytalny i uparty jak osiol innaczej nie potrafi.

    Upodobal sobie ukrainskich faszystow i na oslep ich wspiera i bezgranicznie. Nie zwazajac na szkody dla innych. A jakze,…. bo polski osiol nigdy sie nie wycofa. Nech sie swiat zawali, niech wszyscy placa bo polski warchal tak chce.

    Niestety to wskazujke ze polak nadaje sie tylko do zmywania garow. I tak tez zachod traktuje polakow nie wazne jakie maja wyksztalcenie i doswiadczenie.

  54. „I delegacja Siemioniuk Komorowski nawet nie byli w tych sprawach konsultowani.” Troll niedosc ze klamie, to jeszcze w sposob typowo ruski.
    NIe slyszalem aby Rosje zapraszano na to spotkanie. Skad wiec takie
    wiesci? Ano axiom tam byl w czapce niewidce i wie o czym tam byla mowa.

  55. Cyt: „W krajach demokratycznych – w tym w Polsce – istnieje zasada zaufania obywatela do państwa”
    Otóż nie istnieje. Nie sama przez się. w krajach demokratycznych długo się do tego statusu dopracowywano, z licznymi meandrami. A działanie tej zasady opiera się na tym, że ma więcej korzyści niż wad.

    Polska nie jest państwem w którym ta zasada działa. Nie starano się jej wypracować, nie poświęcono na to poważnego i stałego wysiłku. Nie ma takiego celu i nie ma tego, co go realizuje. Samo przypisanie Polski go „krajów demokratycznych” (co jest naciągane, bo Polska jest krajem „z grubsza demokratycznym”), nie tworzy działającej zasady zaufania.
    Przytoczone przykładowo dłubanie przy interpretacji przepisów i działanie na niekorzyść obywatela, są tego, jednym z wielu,dowodem.
    Jeśli podatnik nie dopłacił jakiegoś zobowiązania, to się go w trybie przepisowym informuje, że nie dopłacił, a nie czeka 4 lata cicho, by na koniec wycisnąć z niego wielkie odsetki. Jest to ukryta lichwa i nieme złodziejstwo. W ten sposób nie zbuduje się ani działającej demokracji ani zaufania do państwa.
    Polska jest zagłębiem mitów.

  56. @ Tanaka
    Polska nie traktuje Polakow jako swoich obywateli, tylko jako swoich wrogow.
    To nie ma nic wspolnego z demokracja. Zaraz postaram sie to udowodnic.
    W Goncu (goniec.net) jest artykul redaktora Kumora w ktorym porusza problem stosunku panstwa do swoich obywateli. Daje przyklad z Izraelem. Otoz rzad Izraela zaniepokojony przypadkami przesladowania obywateli tego kraja w niektorych krajach Europy zrobil spotkanie z przywodcami tych krajow i im oznajmil ze jezeli te rzady nie postaraja sie o to by ich obywatele nie byli zle traktowani w ich krajach, to RZAD IZRAELA ZROBI TO ZA NICH.
    I tu przytocze dla kontrastu co robi rzad Polski. Polski rzad sciga drobnych przestepcow w calej unii ktorzy popelnili drobne wykroczenia do 1000zl, a nawet mandaty WYDAJAC NA TEN CEL 60tys NA OSOBE, BY TE OSOBY SILA SPROWADZIC DO POLSKI. To sie po prostu nie miesci w glowie jakim krajem jest Polska!!! Inne kraje bronia swoich obywateli natomiast POLSKA ICH PRZESLADUJE I TO NAWET ZA GRANICA!!!! O tym sie oczywiscie nie mowi, bo i po co. Przeciez to prosta droga do pozbywania sie obywateli. I tego nie trzeba wypracowywac przez pokolenia. To jest brak zwyklej ludzkiej cechy. Zezwierzecenie nic wiecej. Nie wiem czy to transformacja tak podzialala na ten narod!

  57. Marcin
    13 września o godz. 7:10
    Mikrus jest zadziorny wobec silniejszych od niego tylko wtedy, gdy ma na swe usługi bandziora zdolnego spuścic lanie każdemu .

  58. Nie moge sie nadziwic !!! Kasprowicz pisz;
    „””Rosja jest od zawsze uzależniona od importu żywności – było tak nawet wtedy, gdy w granicach ZSSR były najbardziej urodzajne czarnoziemy na świecie. I dziś Rosja jest importerem wszystkich istotnych grup żywności poza ziemniakami. W efekcie ceny na artykuły spożywcze wzrosły od 30 do 50 proc. I to w okresie, gdy żywność jest najtańsza – poczekajmy, co będzie zimą. No ale to cena, jaką za poparcie neoimperialnych planów Putina musi zapłacić społeczeństwo. A jest to uciążliwość nałożona dobrowolnie i może się dodatkowo powiększyć, jeśli WTO uzna te działania za bezprawne i nałoży na Rosję kary.”””

    Widac brak elementarnej wiedzy. Jest natomiast judzenie na podlozu rusofobi.
    Gdyby Kasporwicz czytal miedzynarodowa prase,…. Nie, tego nie mozna wymagac od polskiego intelektualisty. Ale niebezpiecznie jest budowac swe opinie na podstawie polskich mediow gdzie tylko klamstwa i halucynacje sa publikowane. Od Doktora wymaga sie jednak uzywania rozumu.

    Zaledwie niedawno Rosja wyeksportowala rekordowe ilosci zboza, miedzy innymi do Grecji i Cypru (przeciez to Unia). W tym roku Rosja przebaczyla dlugi 28 krajom. Jak to mozliwe ze kraj ktory upada stac na taka dobroczynnosc ?

    Sprawa importu zywnosci przez Rosje. Fakty sa takie; z powodu subsydiow dla rolnictwa ceny produktow rolnych i zywnosci w Uni sa okolo 40% nizsze od tych ktore byly by gdyby takich subsydiow nie bylo. (te subsydia nie maja nic wspolnego z wolnym rynkiem i sa oczywistym gwaltem na WTO)

    Po przez import zywnosci z Uni Rosja sciaga te subsydia do siebie. W ten sposob Unia subsyduje zywnosc w Rosji. Czyli jest to oddawanie pieniedzy podatnikow Uni dla Rosji.

    W Rosji bezrobocie jest jedno z najnizszych w swiecie, zaledwie 4.9% Eksperci sa zgodni ze berobocie na tym poziomie jest czyms w rodzaju normalnego. Wszyscy ktorzy chca pracowac w Rosji maja zatrudnienie.

    Oczywiscie w sektorach ktore sa bardziej dochodowe od rolnoictwa. Po co Rosja miala by rozwijac rolnictwo aby produkowac na swe potrzeby i rezygnowac z lepszych dochodow w innych sektorach. Coz to za mysl ekonomiczna ???

    Tylko najbardziej prymitywne kraje stawiaja na rolnictwo bo nie maja innych opcji.

    Embargo na import zywnosci z Uni wcale nie oznacza ze Rosja nie sprowadzi co potrzebuje z innych krajow. Znowu widac tu brak oczytania u Kasprowicza.
    Brazylia, Chile, Argentyna, Afryka,….. juz wchodza na rosyjski rynek utracony przez unijnych producentow.

    Ironiczne jest straszenie Rosji WTO. Samo nalozenie sankcji na Rosje jest gwaltem na WTO. W jaki sposob Dr Kasprowicz chcialby aby WTO ukaralo Rosje za odpowiedz na sankcje ? Jezeli WTO sie odwazy zajac stanowisko (za kilkanascie lat) to ci co nawolywali do sandkcji i nakladali sankcje powinni byc ukarani w pierwszej kolejnosci.

    Inne blazenstwa ktore widac w polskich durnych mediach. Ilez to jest radosci ze cena ropy spadla o 4-5% co rzekomo ma polozyc Rosje na lopatki. Jak te brednie mozna pisac w 26 roku transformacji do gospodarki rynkowej ? Nie rozumiem.

    Otoz gdy cena ropy spada to jej konsumpcja wzrasta. Jako rezultat dochod kraju eksportujacego wzrasta. Rosyjski budzet zarabia na podatku od eksportu kazdej tony ropy (i innych surowcow). Nastepnie gdy konsumpcja wzrasta ceny rowniez wzrosna.

    Inne blazenstwo, ze Rosja rzekomo jest uzalezniona od tzw rynkow kapitalowch zachodu. Znowu brak oczytania u Kasprowicza jest widiczny. Kraje BRICS juz maja swoj bank deweloperski i nie potrzebuja zachodnich rynkow kapitalowych kontrolowanych przez pilityczna dzicz zachodu.

    Na inwestycje Rosja nie musi pozyczac na obcych rynkach. Wystraczy zaprosic ExxonMobil, Shell, Total, BHP, stworzyc z nimi JV i te firmy przyjda do Rosji z wymaganym kapitalem i pomimo sankcji. Przykladem jest niedawno podpisana umowa ExxonMobil-Roseneft, pomimo sankcji i zadna polityczna dzicz zachodu tego nie zatrzyma. Znowu brak oczytania widoczny.

    Krytykowanie Rosji ze nie sa somowystarczalni tu i tam jest aktem blazenstwa. Gdyby kazdy z krajow byl samowystarzlany we wszystkim wtedy nie bylo by potrzeby handlu. Moze Islandia powinna uprawjac pomarancze i banany ?

    Zarzut ze Putin nie dba o interesy Rosjan jest rownie absurdalny. PIT w Rosji jest na poziomie 13% Vat 18% najnizsze w Europie, bezrobocie 4.9% najnizsze w Europie.
    Az 87% rosjan jest zadowolonych z rzadow Putina. Tylko 22% obywateli UsA zadawala sie rzadami Obamy. Inni zachodni wodzowie ciesza sie zaledwie 20% poparciem.

    Istota jest natomiast zdolnosc utrzymania sie na wlasnych nogach. Po upadku koloni tego nie potrafi zaden kraj zachodu. Widac to rowniez na przykladzie Polski, 25 lat nie-rzadow – 25 lat deficytow, gigantyczne dlugi i ciagle rosna i w coraz szybszym tepie. W Rosji natomiast dlugu publicznego praktycznie nie ma 8.4% PKB, bezrobecie 4.9%, budzet zbalansowany, rezerwy najwyzsze w historii. Rosja jest 5 najwiekszym inwestorem w UsA.

    Panie Kapsowicz, wroga trzeba znac. O wrogu trzeba wiedziec prawde. A pan demonstruje tu swe niechlujstwo w niewiedzy ale judzi do konfliktu. To wysoce nie odpowiedzialne.

  59. @ kaesjot
    To jest nielogiczne co piszesz. Od kiedy bandzior slucha mikrusa? Raczej jest zawsze odwrotnie. Mikrus musi sie podlizywac bandziorowi bo inaczej dostanie lomot sam. To co piszesz nie ma sensu.

  60. Marcin
    16 września o godz. 0:20
    Nie znasz przypadków, gdy mały, lichy ale cwany uzależnił od siebie kierował mało lotnym osiłkiem

  61. @ Marcinku , coś bredzisz historycznie . Jak zwykle . Może dojrzejesz . Ja też paręnaście lat temu pomijałem problem Serbów i Kosowa .
    Z jakiej racji np. Rosja miałaby oddać Krym Tatarom ? Które państwo by tak zrobiło ? Żarty jakieś !
    A może my oddamy Bresłau czy Stettin ? Też „Ruski ” podarunek .
    Poważnie mówiąc , to ws. granic jest bajzel . Koliduje zasada samostanowienia z nienaruszalnością granic . Na samostanowieniu skorzystała II RP ( mogła w ogóle powstać ) . Pierwszy zasadę tę podniósł Lenin ( tak ,tak ) w 1917 r. W Wersalu zastosował ją Wilson .
    Jak znajdziesz opis tych rozterek doktrynalnych to poczytaj . Najlepiej i najuczciwiej opisał je facet dr. politologii związany z JKM .
    Co zaś do zasady samostanowienia , to wypowiedz się „mądrze ” ( żart ) jakie to prawo ma quasi państwo Ukraina do teranów Noworosji ?
    I jakie to państwo , w którym jęzkiem rosyjskim włada więcej obywateli niż „rodzimym ” ?
    Oczywiście Ukraina powinna się podzielić , ale USA chcą podsycać konflikt . Co do Czeczeni , to Rosja zrobiła jedyną mądra rzecz – ne pozwalając rozwinąć się kalifatowi islamskiemu . Ty byś pozwolił np. na rozwój kalifatu na Mazurach u naszych rodzimych Tatarów ?
    Co więcej , Rosja odbudowała wspaniale Czeczenię , czego nigdy nie czynią USA w takim stopniu . Te raczej budują na zdobytych terytoriach własny biznes korpo !
    Żadne cywilizowane państwo nie morduje masowo własnych obywateli bombardując miasta i wsie jak to czyni reżim kijowski . Przykład Szkocji jest ewidentny . To , ze kiedyś była samodziela to dawno i nieprawda . Katalonia kolejnym przykładem . Korsyka też – choć nie uzyskała niepodległości . Dalej Czechy / Slowacja . Można mnożyć .
    Co do zaufania do państwa , to patologią jest tu nasza schizo ws. Ukrainy . Nie dość że „zapomnieliśmy ” o Rzezi Wołyńskiej , a Rosji szczamy na buty Katyniem ZAWSZE . Choć Katyń to NKWD od którego Rosjanie wycierpieli wiele więcej , to jeszcze lansujemy debilną tezę , że „wolna ” ( od czego ? ) Ukraina to wolna Polska . Co jest BZDETEM !
    Bo , gdyby Ukraina była dobrze rządzonym państwem to byłaby tylko KONKURENTEM do kasy UE z racji położenia , mniejszych zarobków czy sławnego czarnoziemu . I dupa z dopłat !
    Rozwalona , przy naszej durnej pomocy jest tylko kłopotem – jak każde upadłe państwo !
    Jeszcze jeden „kwiatek ” z naszej zdebilałej polityki ws. Ukrainy . Z dziś ! Jak wiadomo odłożono wejście części gospodarczej umowy z UE do końca 2015 r. Aby nie dobijać banderowców i nie spowodować rewolucji . Warunki MFW i UE są bowiem drakońskie i zabijające normalnych ludzi . Oligarchów oczywiście nie . I komentarze durnych mediów w tonie prawomyśłnym – czyli zawsze wylać kubeł g.a na Rosję :
    Polsat rano , eroposeł Siwiec wychwala UE za to przesunięcie wejścia warunków dostosowawczych . Mówi o „wielkodusznosci” UE . Jaja !
    Wieczór , ten sam Polsat , główne Wydarzenia – poseł Zalewski ( zero 100% ) mówi o TYM SAMYM jako o … niegodnym spisku Rosji !!!
    Jaja jak berety do sześcianu !
    Są oczywiście większe powody do braku zaufania w tej sprawie – od majdanu poczynając , poprzez Odessę , gdzie klikudziesięciu ludzi zginęło w „pożarze” , poprzez bombardowanie Noworosji przez … nie wiadomo kogo . No chyba separatystów – tak wynikało . A głupia ludność wiała do … Rosji !
    A sławne ograniczanie dostaw gazu ? Znowu g*o prawda ! Gazu było nawet więcej niż zwykle na NASZE potrzeby . Nie dostaliśmy tylko dokładki dla … reżimu kijowskiego . Tu link do gazu http://szczesniak.pl/2734

    Więc jak ma wyglądać to zaufanie ? Ucz się Marcinku !

  62. Tu jeszcze jeden przykład jak Polska traci kasę . Znajdziecie też art. o Możejkach i stracie kilkunastu mld.
    Ale kasę do zbilansowania budzetu ściągną z NAS ! Dług publiczny ( durna nazwa ) państwowy przekroczył już BILION zł . Ukryty z zobowiązaniami ZUS jes ok. 4 bln !
    http://szczesniak.pl/2729#pollfield-2729-0

    Tyczasem kwota wolna od podatku stoi jak piękny ch*j od lat na poziomie 3090 zł roznie !

  63. @ FLY
    W zasadzie z trollami nie dyskutuje, ale tym razem zrobie wyjatek. Jeszcze do ubieglego roku byl spokoj w Ukrainie. Wszystko wskazywalo ze wieloletnie dazenia Ukrainy do czlonkostwa unii zostana uwienczone, bo narod chcial miec podobnie jak Polska mozliwosc korzystania z obecnosci w unii. Przypomne ze w kolejce do unii stoja: Serbia i Turcja, oraz Gruzja. Przy czym Ukraina byla z tej grupy najbardziej z szansami. Niestety Janukowicz szantazowany przez Putina
    zrobil wolte i odstapil od acesu do tej unii. Wtedy sie wszystko zaczelo. Wczesniej nie bylo zadnych zgrzytow zarowno z mniejszosciami wspolzyjacymi na Ukrainie, jak tez nie bylo zadnych przypuszczen ze Putin wykorzysta konflikt i UKRADNIE KRYM, ORAZ DALEJ BEDZIE CHCIAL UKRASC COS CO SAM NAZWAL NOWOROSJA. I na tym koniec. Dyskutowac z trollami i ruskimi agentami nie mam najmnieszego zamiaru. Klamstwa i ublizanie dyskutantom to metoda ktora dyskwalifikuje dyskutanta.

css.php