Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy

29.08.2014
piątek

Zdejmijmy embargo

29 sierpnia 2014, piątek,

Obecne zawirowania związane z Rosją są najlepszym dowodem na niewątpliwe korzyści globalizacji. Lokalne firmy zawsze boją się otwartego rynku i żądają państwowego protekcjonizmu. Z czasem jednak większość rynków się otwiera, lokalna gospodarka dostosowuje, a ludzie zaczynają korzystać z udogodnień. Sami ich przy tym często nie dostrzegając.

Zobaczyć je można dopiero, kiedy nagle wolny przepływ dóbr zamiera. Mamy namacalny przykład w Rosji. Sankcje nałożone do tej pory przez Zachód są mało spektakularne, ale skutecznie odcinają Rosję od międzynarodowych rynków finansowych. Każdy miesiąc ich obowiązywania to dotkliwe straty dla rosyjskiej gospodarki, która jest bardzo silnie uzależniona od zewnętrznego dopływu kapitału. Komunizm tak w Rosji, jak i w Polsce doprowadził do olbrzymiego marnotrawstwa, a co za tym idzie pozostawił nas daleko w tyle pod względem zasobów. Tymczasem pieniędzy nie wystarczy na zrolowanie istniejących długów, a co dopiero na nowe inwestycje, niezbędne, by utrzymać wydobycie ropy i gazu, od których gospodarka Rosji jest uzależniona. Ocenia się, że jego funkcjonowanie może przynieść w Rosji spadek PKB na poziomie 8-10 proc., o ile zostaną utrzymane, bowiem łatwej alternatywy dla zachodnich pieniędzy nie ma, a wydanie się na pastwę Chin raczej się Putinowi nie uśmiecha.

Do tego problemu Prezydent Federacji postanowił dodać następny, zakazując importu żywności z krajów zachodnich (co ciekawe, pominął alkohole, bo tego mogliby mu wyborcy nie wybaczyć). Rosja jest od zawsze uzależniona od importu żywności – było tak nawet wtedy, gdy w granicach ZSSR były najbardziej urodzajne czarnoziemy na świecie. I dziś Rosja jest importerem wszystkich istotnych grup żywności poza ziemniakami. W efekcie ceny na artykuły spożywcze wzrosły od 30 do 50 proc. I to w okresie, gdy żywność jest najtańsza – poczekajmy, co będzie zimą. No ale to cena, jaką za poparcie neoimperialnych planów Putina musi zapłacić społeczeństwo. A jest to uciążliwość nałożona dobrowolnie i może się dodatkowo powiększyć, jeśli WTO uzna te działania za bezprawne i nałoży na Rosję kary.

Najbardziej zaś idiotyczne są zapewnienia, że embargo przyniesie de facto korzyści, bo doprowadzi do rozwoju rodzimej gospodarki. Słychać te głupoty zwłaszcza w Rosji w ramach nacjonalistycznego nadęcia. Słychać je też i u nas. Rolnicy mają się przeorientować na bardziej dochodowe rynki i poprawić jakość, słabe gospodarstwa zaś zwolnią miejsce silniejszym. Przypomina to bzdury głoszone przez związki zawodowe i organizacje lewicowe, ze podniesienie płacy minimalnej do 2500 złotych wymusi na przedsiębiorcach innowacyjność, zaś kto sobie nie radzi,niech zajmie się czym innym. Przypomina to pomysł, by wyłupić sobie oczy, by bardziej wyczuliły się inne zmysły.

Jakie z tego wnioski? Na wielką politykę wpływ mamy ograniczony. W obecnej sytuacji gospodarka chyba musi ulec polityce i straty musimy jakoś przełknąć. Stawka jest zbyt wysoka. Warto jednak poddać się refleksji, jakie embarga nakładamy sami na siebie na wzór Putina i czy aby nie warto by było ich znieść. A lista tu wydaje się dość długa: blokowanie importu węgla kamiennego, monopol Poczty Polskiej (choć ten jest sukcesywnie nadgryzany), PKP. To początek listy. Może zdejmijmy te embarga, aby obniżyć koszty tych, które utrzymać musimy.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 47

Dodaj komentarz »
  1. Embargo na alkohol w Rosji nie wchodzi w grę, ale bez zagrychy nawet Rosjanie daleko nie ujadą.

  2. Przedewszystkim to sankcje nie maja nic wspolnego z globalizacja, wolnym rynkiem czy WTO. Sankcje to occzywiste bezprawie.

  3. A jak inaczej postępować z takim betonem jakim jest Putin? Jemu i jego rodzinie na pewno niczego nie braknie.

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. A jak inaczej postępować z takim betonem jakim jest Obama?

    Rozpetal wojny w Tunezji, Libii, Syrii, Ukrainie. Straszy i podzega przeciwko Chinom, Iranowi i Koreii Pln. Dalej prowadzi wojny w Afganistanie i Iraku. To Obama stworzyl ISIS. To Obama regularnie zabija dronami w Pakistanie, Afganstanie, Jemenie i Somali. Terroryzuje caly swiat przez bandytyzm i sankcje.

    Jak z nim postepowac ? Tak jak Putin. Pokazac fiasko tych bandyckich rozbojow chocby na Ukrainie.

  6. Tak, tak, ekonomia to zbiór pobożnych życzeń połączonych z wolną konfabulacją a la Harvard. Oczywiście nigdy nie zabraknie miejsca dla wyzwisk, obraźliwych porównań i aroganckich poniżających ocen dla wszystkiego, co tylko mogłoby ograniczyć wolność, oczywiście wolność wykorzystywania niewolników.
    Rozumieni Rosji nie chce się dyskutować. Komentarze pod blogiem Passenta na znacznie wyższym poziomie.

  7. Te „embarga” były gdzieniegdzie znoszone. Tak skutecznie, że się je teraz wprowadza. Polecam ten artykuł: http://www.instytutobywatelski.pl/21904/komentarze/odwrot-od-outsourcingu , jak i dzisiejszy artykuł Rafała Wosia w DGP o tym, że TINA to bzdura.

    Uzależnianie się od importu, lub eksportu to raczej mało rozsądna perspektywa.

  8. @ axiom
    „Jak z nim postepowac ? Tak jak Putin.”
    Kup wiec w sklepie mysliwskim tak jak to zrobil Putin twoim rusofobom mundurki i zaatakujcie Ukraine od zachodu. W ten sposob zbudujecie razem z Putine
    raj na ziemi. Obawiam sie ze nie znajdziesz mlodych. Starych komuchow jest u nas bez liku, ale uwiad starczy nie pozwala na to by byli w stanie udzwignac karabin, a juz o celowaniu szkoda mowic. Jestes wielkim wojownikiem w snach tak zreszta jak twoj idol. On skonczy w najlepszym wypadku na szubienicy, a w najgorszym rozerwany przez rozwscieczony glodny tlum.

  9. Marcin
    30 sierpnia o godz. 0:00
    Gdyby kryteria z Norymbergii obowiazywaly kazdy powojenny amerykanski prezydent skonczyl by na szubiennicy.

    To raczej bandero-faszysci zostana rozszarpani przez glodny i okradany tlum.
    Ukraina moze przetrwac tylko jako federacja z daleko posunieta autonomia dla rosjan, wegrow, slowakow, rumunow, polakow i zydow. Ale pomimo tego republiki Luganska i Doniecka na stale sie odlacza. Tak jak Kossowo.

    A ty masz na tyle wyprany mozg ze na pewno nie bedziesz popieral autonomi dla polakow na Ukrainie.

  10. „Rosja jest od zawsze uzależniona od importu żywności – było tak nawet wtedy, gdy w granicach ZSSR…”

    Rosja jest „trochę” starsza niż ZSRR, więc znowu erystyka, bo w braki w wykształceniu trudno uwierzyć.

    „Ocenia się, że jego funkcjonowanie może przynieść w Rosji spadek PKB na poziomie 8-10 proc”

    ” W efekcie ceny na artykuły spożywcze wzrosły od 30 do 50 proc. ”

    A u mnie na suficie są inne dane.

    „Warto jednak poddać się refleksji, jakie embarga nakładamy sami na siebie na wzór Putina […] monopol Poczty Polskiej”

    To raczej nie jest embargo. Czasami, gdy się nie rozumie podstawowych pojęć, lepiej zamilknąć.

  11. Dr Kasprowicz:Pan sie myli!Te czasy kiedy Chruszczow modlil sie:ludu,moj ludu, cozem ci uczynil,jam ci sprowadzil pszenice z Kanady a tys mnie wylal z posady,juz dawno minely i o ile sie nie myle wroca dosc szybko czasy z przed 1917 kiedy kupcy z Petersburga dyktowali ceny zboz! Kapitalizm jest nie do pobicia w gospodarce:czy sie to komu podoba ,czy nie!

  12. @ axiom 1
    „To raczej bandero-faszysci zostana rozszarpani przez glodny i okradany tlum.”
    Kazda wojna zaczyna sie od rewanzyzmu. Putin nie moze sie pogodzic z utrata Ukrainy stad wywolal wojne. To ze ja przegra ma jak w banku i ty o tym dobrze wiesz. Jest tylko pytanie czy po przegraniu tej wojny zawisnie na galezi, czy tez rozerwany przez tlum przegranych Rosjan?

  13. Moje gratulacje dla Donalda Tuska z okazji wyboru na przewodniczacego Rady Europy. To wielki sukces osobisty i duma dla Polski. Nie mozna politycznych sporow krajowych pzenosic na sprawy miedzynarodowe. Dla zagranicy Polska jest jedna i trzeba jej bronic.

  14. Polska jest jedna? Chyba na mapie.

  15. To ja poproszę, żeby szanowny gospodarz wyjaśnił nieco dokładniej, dlaczego „zapewnienia są idiotyczne” i „przypomina to pomysł, by wyłupić sobie oczy, by bardziej wyczuliły się inne zmysły”.
    Zamiast frazeologii, poproszę o treść.

  16. „Rosja jest od zawsze uzależniona od importu żywności ”

    Że niby jak?

    Jednym z najwazniejszych powodów, dla których w 1914 roku Niemcy ze wszystkich sił starali się o sojusz z Turcją było zamknięcie drogi tranzytowej dla rosyjskiego zboża.

  17. @ TRad
    „Jednym z najwazniejszych powodów, dla których w 1914 roku Niemcy ze wszystkich sił starali się o sojusz z Turcją było zamknięcie drogi tranzytowej dla rosyjskiego zboża.”
    Nie zapominaj ze tobyla Rosja carska. 70 lat eksperymentu komunistycznego doprowadzilo do skutkow odczuwalnych i dzisiaj. Chyba slyszales o odwracaniu biegu rzek, oraz innych nonsensow prowadzacych wylacznie do wyjalawiania ziemii? Wielo tysieczno hektarowe kolchozy zasiewane na obrzezach a w srodku ugor byly standartem w kraju rad. Zboze rozkradali kolchoznicy. Tej gleby latwo sie nie przywraca do zyznosci. Odziennym czynnikiem jest straszne zapoznienie rosyjskie wsi. Kazdy kto chce miec w tym kraju godziwe zycie robi wszystko by sie wyrwac z zabitych dechami dziur. To skutkuje brakiem upraw. Putin jest zguba dla tego kraju. On potrzebuje przywodcy ktory by ich wyciagnal z feudalnego ubostwa. Zrobil z Rosji kraj na wzor Kanady. Bez ambicji mocarstwowych i z prosperujaca gospodarka. Dziwne ze tego im nikt z politykow nie oferuje?
    Zamiast pieniadze przeznaczac na rozwoj cywilizacyjny oni wola je wyrzucac na macenie na swiecie. Jest trudno zrozumiec ze tak wielki kraj moze dac sie zwodzic jednemu zakompleksionemu facetowi? A przeciez sama kariera w KGB powinna go pozbawic szans na polityczna kariere w prawdziwej demokracji. Niestety gdy rzadzi KGB demokracji byc nie moze.

  18. Marcin
    30 sierpnia o godz. 21:11

    Czy popierasz autonomie polakow na Ukrainie ? Jako sympatyk odradzajacego sie bandero-faszyzmu zapewne nie popierasz.

    Czego spodziewasz sie po Tusku. Co on potrafi ? Przeciez on nawet kioskiem Ruchu nie kierowal. Na szczscie jest to pozycja bez znaczenia. Unia rzadzi i bedzie rzadzic kanclerz Niemiec.

    Dlaczego klamiesz ze Tusk zostal wybrany. Tuska nikt nie wybieral. Europejczyncy nie maja takiego przywileju. Tusk dostal nominacje w kumoterski sposob i przy zamknietyh dzwiach.

  19. 1
    Nie moge sie nadziwic !!! Kasprowicz pisze;

    „””Rosja jest od zawsze uzależniona od importu żywności – było tak nawet wtedy, gdy w granicach ZSSR były najbardziej urodzajne czarnoziemy na świecie. I dziś Rosja jest importerem wszystkich istotnych grup żywności poza ziemniakami. W efekcie ceny na artykuły spożywcze wzrosły od 30 do 50 proc. I to w okresie, gdy żywność jest najtańsza – poczekajmy, co będzie zimą. No ale to cena, jaką za poparcie neoimperialnych planów Putina musi zapłacić społeczeństwo. A jest to uciążliwość nałożona dobrowolnie i może się dodatkowo powiększyć, jeśli WTO uzna te działania za bezprawne i nałoży na Rosję kary.”””

    Widac brak elementarnej wiedzy. Jest natomiast judzenie na podlozu rusofobi.
    Gdyby Kasporwicz czytal miedzynarodowa prase,…. Nie, tego nie mozna wymagac od polskiego intelektualisty. Ale niebezpiecznie jest budowac swe opinie na podstawie polskich mediow gdzie tylko klamstwa i halucynacje sa publikowane. Od Doktora wymaga sie jednak uzywania rozumu.

    Zaledwie niedawno Rosja wyeksportowala rekordowe ilosci zboza, miedzy innymi do Grecji i Cypru (przeciez to Unia). W tym roku Rosja przebaczyla dlugi 28 krajom. Jak to mozliwe ze kraj ktory upada stac na taka dobroczynnosc ?

    Sprawa importu zywnosci przez Rosje. Fakty sa takie; z powodu subsydiow dla rolnictwa ceny produktow rolnych i zywnosci w Uni sa okolo 40% nizsze od tych ktore byly by gdyby takich subsydiow nie bylo. (te subsydia nie maja nic wspolnego z wolnym rynkiem i sa oczywistym gwaltem na WTO)

    Po przez import zywnosci z Uni Rosja sciaga te subsydia do siebie. W ten sposob Unia subsyduje zywnosc w Rosji. Czyli jest to oddawanie pieniedzy podatnikow Uni dla Rosji.

    W Rosji bezrobocie jest jedno z najnizszych w swiecie, zaledwie 4.9% Eksperci sa zgodni ze berobocie na tym poziomie jest czyms w rodzaju normalnego. Wszysczy ktorzy chca pracowac w Rosj maja zatrudnienie.

  20. Axiom pisze nieprawdę o dopłatach. Po prostu nie rozumie, o co chodzi. Unijne dopłaty do rolnictwa mają na celu wyrównanie cen do poziomu światowego (od góry) tak, aby europejska żywność była konkurencyjna. Tylko przypadkowo polskie rolnictwo przez niskie płace na tym korzysta. Rosja nie ma żadnych szczególnych korzyści z unijnych cen, za te same pieniądze kupi na rynku światowym. Oczywiście w szczegółach może być różnie.
    P.S: Dlaczego jestem wyrzucany z forów?

  21. ZWO:axiom ma racje;gdyby nie subsydia,to np.w KW lezaly by mil.ha odlogiem! A Rosja za kilka lat,obym nie mial racji,zaleje Europe zbozem!Kapitalizm ,ahoj!!!

  22. @Marcin

    Alez ja się w stu procentach z Toba zgadzam!

    Oczywiście, że experyment komunistyczny to zbrodnia.
    Oczywiście, że carska Rosja była efektywniejsza od Związku Sowieckiego.
    Aleć jednak autor bloga nie ograniczył swojego twierdzenia czasowo. Tak jakby Rosja zaczęła się dla niego w 1917 roku.

    Szkoda trochę, że się tak rąbnął, bo wśród blogereskiego lewactwa „Polityki” p.Kasprowicz wyróżnia się bardzo korzystnie. Ale amicus Plato, sed magis amica veritas.

  23. Axiom pisze prawdę o dopłatach.

    Dopłaty dla rolników sztucznie podnoszą rentowność [produkcji rolnej, ergo: obniżają ceny. Pozwalają sprzedawać żywnośc poniżej ceny rynkowej. Export dotowanych produktów jest niczym innym, jak finansowaniem zagranicznej konsumpcji z kieszeni krajowych podatników.

  24. TRad
    31 sierpnia o godz. 14:46
    Ale trochę inaczej wygląda to, gdy dotowana jest produkcja na własne potrzeby ( tak, jak w przypadku węgla ).
    Kierując się wyłącznie kryterium zysku powinniśmy wszyscy przenieś się do tropików, bo tam nie potrzeba solidnych domów ogrzewanych zimą – wystarczy, by na łeb nie padało i sąsiedzi nie podglądali w momentach intymnych. Tam plony zbiera się 3-4 razy w roku a nie raz na rok jak u nas. Nie potrzeba czynić zapasów, budować magazynów i chłodni do ich przechowywania. Niepotrzebna odzież chroniąca przed zimnem – wystarczy by zakrywało to i owo – zależnie od obyczaju.
    Co do eksperymentu komunistycznego – potwierdza to tylko słuszność tezy Marksa, że budowa socjalizmu możliwa jest tylko w społeczeństwach rozwiniętego kapitalizmu a nie krajach postfeudalnych z uwagi na mentalność chłopa pańszczyźnianego

  25. Ale trochę inaczej wygląda to, gdy dotowana jest produkcja na własne potrzeby
    =============================

    W tym przypadku dotuje się górnikow. Fakt, że rodaków, ale co z tego? Jakie ma dla mnie znaczenie, czy jestem wyzyskiwany przez Rosjan, czy przez Polaków?

    Co do emigracji w tropiki – oczywiście nie masz racji. Abstrahując już od tego, że cywilizacja powstała w klimacie umiarkowanym, prawo podaży i popytu gwarantuje, że przeniesienie całości światowej populacji w tropiki (albo, np. wszystkich Polaków do Warszawy, wszak tam najwyższe zarobki), to kiepski pomysł.

    Zaś marksizm jest ideologią zbrodniczą oparta na błędnej koncepcji antropologicznej. Nie ma sensu dyskutować o tym skompromitowanym dziwactwie.

  26. „Zaś marksizm jest ideologią zbrodniczą oparta na błędnej koncepcji antropologicznej.”

    Czym jest tzw kapitalizm ktory opieral sie na 500 latach kolonialnego zlodziejstwa a po wyzwoleniu sie koloni na kredycie. Dlaczego to trudno zrozumiec ? Kapitalizm jest syetemem setki razy bardziej zbrodniczym.

    Polak niestety nie posida zadnej wiedzy o historii swiata.

  27. TRad
    31 sierpnia o godz. 17:26
    Jeśli dorzecze Nilu oraz Eufratu i Tygrysu to strefa umiarkowana to zgoda.
    Wyjaśnij szerzej, proszę na czym polega ‚błędność koncepcji antropologicznej” teorii marksistowskiej.

  28. TRad:jestes nowy.Tym 2,radze,zamiast zmyslac i kompromitowac sie,przemyslcie problem,czy Adam i Ewa mieli pepek jako nie zrodzeni z lona matki.Zycze powodzenia!
    Juz wam to kilka razy proponowalem.TRad:prowadzenie z nimi dyskusji na temat marksizmu to strata czasu!

  29. @ kaesjot
    „Kierując się wyłącznie kryterium zysku powinniśmy wszyscy przenieś się do tropików, bo tam nie potrzeba solidnych domów ogrzewanych zimą – wystarczy, by na łeb nie padało ”
    To jest zludzenie co piszesz. Po pierwsze w strefie podzwrotnikowej na klimatyzacje zuzyjesz tyle samo, albo nawet wiecej energii niz na ogrzewanie.
    Po drugie goracy klimat jest dobry do ciaglego sjestowania. Do pracy ten klimat jest przeszkoda. Rozleniwia. Jezeli natomiast chodzi o rolnictwo, znowu problem z woda. Kalifornia w tym roku nie moze miec dobrych plonow pomaranczowych bo nadmiernie rozwiniete uprawy wyciagnely wszystka wode. Pozostaje kopanie coraz wiecej studni, ale to jest bron obosieczna, bo obniza lustro wody. Trzeba zostac przy klimacie umiarkowanym bardziej zblizonym do polskiego.

  30. @ axiom 1
    Kapitalizm nie jest najlepszym systemem ale jedynym ktory pracuje. Dopoki dobr na swiecie nie bedzie na tyle ze beda one ciagle przedmiotem zaspakajania elementarnych potrzeb, to ten system ciagle bedzie dominowal. Dopiero gdy swiat wejdzie na wyzszy poziom rozwoju gdzie opanuje niekontrolowana demografie, szczegolnie w 3 Swiecie, dopoty bedzie istnial. Jest prymitywna cecha czlowieka dazenie do wiekszego domu niz ma sasiad, wiekszego samochodu i lepszego miejsca w samolocie. To sa prymitywne sposoby zaspakajania potzeb na poziomie czlowieka pierwotnego. Ale niestety tacy ciagle jestesmy i nie wyglada na to ze conajmniej kilka pokolen od nas bedzie tak samo postepowac. Kapitalizmu nie zlikwidujesz chocbys nie wiem jak sie zaklinal. Musiz sie pogodzic z tym ze w nim wszyscy zyjemy. Trzeba starac sie widziec w nim pozytywne cechy. Jest takie przyslowie ktore mowi: jak nie mozesz czegos zmienic, staraj sie w tym zyc.

  31. Marcin; „Kapitalizm nie jest najlepszym systemem ale jedynym ktory pracuje”

    Jest zupenie odwrotnie. To okaradnie koloni pracowalo a po stracie koloni i zadluzanie sie pracuje.

  32. @axiom 1
    „To okaradnie koloni pracowalo a po stracie koloni i zadluzanie sie pracuje.”
    Nie przesadzaj. Zadluzanie u kogo? U marsjan, albo u komunistow?
    PRzeciez doskonale wiesz jak system finansowy pracuje. Gdy dlugi przekrocza okreslony poziom i zaczyna sie stagnacja, wtedy sie robi inflacje, podnosi odsetki i w ten sposob ttraca najwiecej ci ktorzy mieli najwiecje, natomiast dluznicy lapia oddech.

  33. @Marcin
    Kapitalizm zaczal obie wojny swiatowe i sfinansowal bolszewicka rewolucje. Kapitalizm jest wiec rowniez odpowiedzialny za konsekencje bolszewickiej rewolucji.

    **http://www.amazon.com/gp/product/190557035X/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

    **http://www.amazon.com/gp/product/0945001533/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&psc=1&smid=ATVPDKIKX0DER

    Ciagle nie odpowiadasz na pytanie. Czy popierasz autonomie polakow na Ukrainie ?

  34. @ axiom1
    „Czy popierasz autonomie polakow na Ukrainie ?”
    Nie, nie popieram „Nowej Polski” ani „Nowej Rosji”. Uwazam ze Ukraina ma prawo byc czlonkiem unii a jej obywatele wybierac jak Polacy kraj w ktorym chca mieszkac.

  35. Marcin
    1 września o godz. 23:45
    „Uwazam ze Ukraina ma prawo byc czlonkiem unii a jej obywatele wybierac jak Polacy kraj w ktorym chca mieszkac.”
    Jak to rozumieć ?
    Czy mają prawo wybierać, w skład którego państwa ma wchodzić region , w którym żyją czy też prawo to ogranicza się do swobody wyboru państwa, w którym chcą mieszkać czyli wyemigrować tam ?

  36. @ kaesjot
    Jako to rozumiec? Przypomnij sobie jak bylo gdy Polska nie byla w unii. Jechales do sasiadow i na granicy bylo sie traktowanym jak potencjalny przestepca. Co ktorys szedl do kontroli osobistej. Tak maja ci ktorzy nie sa w sytuacji Polakow, na przyklad Ukraincy. I odpowiadajac na pytanie dotyczace tzw regionalnych mniejszosci rewizjonim i spory graniczne koncza sie zawsze wojnami. :Lepiej nie otwierac tego zamknietego w butelce dzinu, bo zawsze to sie konczylo efektem domina. Jednych poparli sasiedzi po jednej stronie granicy, drugich po drugiej i juz z tego byla wojna swiatowa. Jak mieszkasz w Ukrainie a czujesz sie Polakiem to masz dwie drogi: przeniesc sie do Polski, albo tworzyc na Ukrainie organizacje polonijna jak to robia Polacy na przyklad w USA. I to wyczerpuje temat. Banderwocy i hitlerowcy sa upiorami przeszlosci ktorych normalnie myslacy czlowiek nie przywoluje w 21 wieku. Chyba ze ten ktos nazywa sie Putin. Dla tego chorego umyslu kazdy kto jest za Ukraina w unii jest faszysta, banderowcem i wrogiem Rosji. Czas zrobic remanent i pogonic idiote jak nie w sposob kulturalny to przy pomocy jego metod.

  37. Marcin
    3 września o godz. 21:30
    Akurat mnie możliwość wyjazdu za granicę najmniej interesuje a już absolutnie nie pragnę by nagle do Polski napłynęło 10 mln np. Filipińczyków. Spory graniczne spowodowane były tym, ze o ich przebiegu decydowali politycy w zaciszu gabinetów nie biorąc pod uwagę granic etnicznych, bo interes panujących był ponad interesy zwykłych ludzi.
    Wydarzenia w Odessie dobitnie pokazują, ze upiory historii nadal są żywe.
    Ty możesz sobie wierzyć, ze Putin rozkazał w sposób tak okrutny zamordować swych rodaków ale dla mnie podobieństwo do tego, co banderowcy wyczyniali z Polakami na Wołyniu jest oczywiste.
    Putin broni interesów swego kraju i zazdroszczę Rosjanom takiego przywódcy bo ci, którzy rządzą w Polsce od 25 lat rozdają nasz, naszych rodziców i dziadków dorobek obcym za pół darmo.
    Logicznym rozwiązaniem konfliktu jest zorganizowanie referendum wśród mieszkańców, do jakiego państwa chcą przynależeć . Gdzie większość opowie się za Rosja – przyłączyć do Rosji, gdzie za Ukrainą – do Ukrainy.
    Tym spośród mniejszości w danym regionie, którym nie odpowiada przynależność państwowa pomóc w przesiedleniu się ale tylko w obrębie tych państw.
    Na pewno jest to rozwiązanie tańsze, bardziej przyjazne ludziom niż wojna.
    No ale jest mocarstwo, którego ludność stanowi niecałe 4,5% ludności świata a wydaje na zbrojenia tyle, co pozostałe 95,5% czyli ponad 20 razy więcej per capita.
    Jak co dekadę nie mają mniejszej lub większej wojny to grozi im kryzys.
    Taki świat się Tobie podoba ?
    Bo mnie absolutnie nie !!!

  38. @ kaesjot
    „Putin broni interesów swego kraju i zazdroszczę Rosjanom takiego przywódcy bo ci, którzy rządzą w Polsce od 25 lat rozdają nasz, naszych rodziców i dziadków dorobek obcym za pół darmo.”
    Mysle ze powinienes dziekowac Bogu ze nie mieszkasz w Rosji i nie bluznic, bo wydaje sie ze nie chodzisz twardo po tej ziemii. Jakich to interesow pilnuje Putin?
    Gdyby na jego miejscu byl inny przywodca Rosja dawno by byla panstwem przyjaznym Polsce, czy Ukrainie. Ten czlowiek to drugi Hitler. Jak ty tego nie widzisz to nie moja wina. Ludnosc Krymu nie miala zadnych zamiarow nalezec do Rosji. Przez 20 lat byla tam Ukraina i nikomu to nie przeszkadzalo.
    Hitler tez wszedl do Czech bo chcial przylaczyc Sudety. W koncu je musial oddac.
    Zapamietaj ze to samo czeka Putina. Krym odda Ukrainie bo to jest kraj w ktorym byl ten region. Jezeli myslisz ze swiat pozwoli na aneksje Krymu to sie grubo mylisz. Putin zaplaci za wszystko, lacznie z kosztami za szantaz, a moze rozpetanie 3 wojny swiatowej. Czy jemu chodzi o Rosjan? To jest psychopata ktoremu sie sni przywrocenie granic z bylego ZSRR. Z Putinem Rosja idzie w ruine. Ich zapoznienia cywilizacyjne sie dzieki niemu powiekszaja. Zapytasz dlaczego? Bo dzieki jego polityce ten kraj utracil wiarygodnosc. Wspomnisz to co pisze. On psuje interes na calym swiecie. Przywodcy calego zachodniego swiata nic innego nie robia tylko sie spotykaja od pol roku aby rozwiazac problem Putina.
    Mieszkasz w Polsce wiec co mozesz powiedziec? Dokladnie nic. Rosjanie sa juz dzisiaj traktowani najgorzej w kazdym miejscu kuli ziemskiej. To nie sankcje oficjalne ich dobijaja. Ich dobija ludzka niemoc wobec poczynan ich rzadu. A to dopiero poczatek. Jezeli Putin posunie sie dalej, a wszystko wskazuje ze tak, wtedy zobaczysz na wlasne oczy jaki los bedzie czekal Rosjan.
    Wiesz kto jest dobrym przywodca? Angela Merkel oraz inni przywodcy w unii.
    Oni sie tym roznia od Putina ze NIE KLAMIA I NIE OSZUKUJA. Jezeli jestes innego zdania to znaczy ze lubisz jak cie ktos oszukuje.

  39. Marcin
    4 września o godz. 10:59
    Amerykanie maja potężny deficyt w wymianie handlowej ( ok. 435 mld USD za ubiegły rok a ile narastająco – Bóg raczy wiedzieć ).
    Produkcje wszystkiego, co się dało przenieśli do krajów tzw. dawniej III-go świata, ” bo taniej” . Taniej nie znaczy za darmo. Amerykanie, którzy pracowali w zamkniętych obecnie fabrykach stracili pracę i często nie stać ich na zakup tych tańszych.
    Jedynie produkcji broni nie przenieśli i tylko tym mogą płacić za produkty importowane.
    ( USA wydają sami na zbrojenie tyle, co reszta świata czyli średnio per capita 21 razy więcej niż pozostali.)
    A kto będzie kupował broń, gdy na świecie pokój ?
    No to trzeba zrobić wojnę !!!
    Jasne ?
    Jak konstrukcja cepa !
    Po II WŚ Rosja (ZSRR) interweniowała zbrojnie poza swoją strefa wpływów jedynie w Afganistanie.
    Gdzie w tym okresie słali swoje wojska Amerykanie ?
    Korea, Wietnam, Irak ( 2 razy ), Afganistan, ze o mniejszych nie wspomnę .
    Klasyk z kryminałów :
    Kto stoi za zbrodnią ?
    Ten, kto ma w tym interes !
    Zatem wniosek dla mnie prosty – to Amerykanie maja interes rozdmuchiwaniu psychozy wojennej i podżeganiu do niej.
    Zatem to oni KŁAMIĄ I OSZUKUJĄ.
    PS. Marcin – zaskoczyłeś mnie taka postawa.

  40. W czasie tzw afery tasmowej dowiedzielismy sie od podluchanych peowskich slugow dyktatora Donka (teraz dezertera Donka) jak to on rozmawial z Cameronem i jak go rzekomo zje..l za probe pozbawienia polskich emigranotw tyrajacych w Brytani zasilkow ktore zgodnie z prawem Uni i Brytani im przysluguja.
    Oczywiscie Brytania chce pozbawic zasilkow wszystkich immigrantow ale z Polski jest tam co najmniej 600 tys osob. I to w interesie tych 600 tys bratnich dusz wypedzonych na emigracje przez nieudolnosc dyktatora Donka (bo to przeciez tylko historyk) dyktator Donek tak sie postawil ze az zjeb.l Camerona. Dowiedzielismy sie z podsluchow.
    Ale wystarczylo zaledwie kilka tygodni i dyktator Donek zmienil swe stanowisko az o 180 stopni.
    Cameron poparl Donka na stanwisko szefa Rady Europejskiej a Donek w zamian bedzie popieral brytyjski plan reformacji zasilkow. (Unia musi sie na to zgodzic). (Brytyjski Telegraph donosil)
    Tak wiec dla wlasnej prywady dezerter Donek bedzie walczyl aby w Brytani i calej Uni zabrac polskim emigranotm zasilki socjalne. W krajach Uni jest 2 mln polskich emigranotw. To rowniez zamach na cywilizacje bo stworzy z migrantow w Uni obywateli drugiej kategorii. To przyklad lajdactwa nigdzie nie spotykanego !!! Dla wlasnej prywaty na koszt 2 mln polskich emigranotw pracujacych poza Polska w krajach Uni. .

    Dziwnym zbiegiem okolicznsci polskie dziennikrarstwo podobno wolne i niezalezne jeszcze nie poskladalo tych informacji z tasm i umowy dezerter Donek-Cameron.
    Ale to przeciez najbardziej nierozgarniete srodowisko na swiecie wiec zrozumiale.

  41. @ kaesjot
    Stosuje logiczne argumenty. Nie liczy sie kto kogo przelicytuje w argumentach.
    Prawda jest taka ze swiat byl po wojnie straszony komunizmem. Spiewalo sie piosenke „boj to jest nasz ostatni” i komunizm mial zamiar zawojowac swiat.
    Oczywiscie ze kazdy kto zyl w tamtym systemie ten wie ze to nie byl zaden komunizm tylko zamordyzm pod plaszczykiem dyktatury proletariatu. Jaki to byl proletariat? Dyktatura plynaca z Moskwy i szastanie pieniedzmi sciaganymi z wasalskich panstw jak Polska. Wojny w Korei i Wietnamie, czy na Kubie to byla tylko zapora ataku „komunistow”. Ameryka mogla tysiac razy zajac Kube ale to nie jest w charakterze tego kraju podbijac ziemie innych nacji. To jest specjalnosc Rosji. Amerykanie sie smieja z Kuby w ktorej panuje rodzinny byznes Castro. Najpierw Fidel, teraz jego brat. Cos na ksztalt Korei Polnocnej.
    I zgadza sie ze Ameryka wydaje duzo na zbrojenia. Dzieki temu Putin jeszcze nie zaanektowal Privislinskiego Kraju. Amerykanie wydaja na to pieniadze i tak gospodaruja jak im sie podoba, nic tobie do tego. Dopoki sa potega jest gwarancja ze Putin nie zrobi ani kroku dalej. Moze co najwyzej straszyc.
    Jezeli natomiast chodzi o kolebke terroryzmu islamskiego nie pragnij aby Ameryka zamknela sie na niego w swoich granicach. Z Iraku i Syrii maja bardzo blisko do Polski. Kaukaz i Balkany gdzie ich jest cale krocie sa tez blisko Polski.
    Jak chodzi o firmy swiatowe, to pierwsza setka to firmy amerykanskie.
    Zanim one zbankrutuja musi padnac reszta swiata. To jest po prostu niemozliwe.
    Finansowy system bankowy opiera sie na amerykanskim FED-zie. I to jest gwarancja ze tam gdzie jest lokalizacja tego banku, upadek jest niemozliwy.
    Radzilbym ruszyc sie z Polski i zobaczyc USA, a dopiero wtedy robic oceny
    gdzie bedzie mimo dlugow i wydatkow zbrojeniowych wyzszy standart zycia przekladajacy sie na cene domu, samochodu, litra benzyny, czy poziomu procentowego bezrobocia. To wszystko dlatego ze temu krajowi zalezy bardziej niz innym aby byl na swiecie pokoj. Oni maja najwiecej do stracenia.
    Ameryka jest panstwem ktore dalo tobie internet. Bez niego nie wiedzialbys nawet o tym ze mozna w domu pisac i ktos to przeczyta za chwile na innym kontynencie.
    A Rosja jak chce ten swiat naprawiac, niech najpierw sie nauczy szanowac integralnosc panstw sasiedzkich. Jezeli tego obywatele tego kraju nie rozumieja, znaczy ze nie sa jeszcze w 21 wieku, ktory to wiek jest wiekiem informatyki.
    Panstwo ktore ma problem z zagospodarowaniem ziem posiadanych i pragnie nowych zwyczjanie ma problem z podstawowa matematyka. Taka Korea Poludniowa nie jest zupelnie zainteresowana przylaczeniem polnocnej. Kto chce ciagnac za leb bankruta? Nie wiem czy wylozylem sprwy dostatecznie jasno?
    Pozdrawiam.

  42. Marcin
    5 września o godz. 11:14
    Każdy dobiera argumenty potwierdzajace jego tezy – zakończmy na tym, ze kazdy z nas pozostanie przy swoim.

  43. @ kaesjot
    Przeciez my tutaj dyskutujemy a nie przekonujemy. Otoz napisze co ja bym zrobil gdybym byl przywodca Rosji.
    Po pierwsze bym ze wszystkimi sasiadami co do ktorych sa nadal spory graniczne zwiazane z agresywna polityka ZSRR zawarl porozumienia i oddal to co zostalo zrabowane (Japonii wyspy Kurylskie) chinom Mandzurie. I nie wiem czy tam jest wiecej tego typu granicznych zadrazniene. Nastepna sprawa ktora bym rozwiazal to militarystyczne ukierunkowanie polityki Kremla. Pieniadze z ropy i gazu przeznaczylbym na rozwoj infrastruktury ktora w Rosji praktycznie nie istnieje.
    Ten kraj powinien sie zachowywac jak Kanada czy Brazylia. Dwa wielkie kraje ktore powinny byc przykladem dla Rosji. Niestety to sie tylko marzy. Rosja dzisiaj to Niemcy w 1933 roku. Putin, Putin!!! Hasla nacjonalistyczne po to by macic w glowach ze swiat upada i Rosja musi go ratowac dlatego sie zrbroi.
    Brazylia jest dzisiaj wieksza potega gospodarcza od Rosji ale nie slychac aby mniejsze kraje w Ameryce Lacinskiej probowala straszyc. Oni znaja swoje miejsce na swiecie. Wiedza ze do USA im daleko dlatego staraja sie drobic wszystko by rozwijac swoj kraj, a nie mieszac w swiecie i straszyc mniejsze kraje. Co dziwniejsze to ma miejsce w Europie, znaczznie wyzej stojacej od zacofanej Ameryki Lacinskiej. Dlatego patrze z niepokojem na poczynania Putina bo to jest czlowiek nieobliczalny. Robi z siebie Jamesa Bonda dla prostych ludzi w Rosji by im obiecac swietlana przyszlosc drogami szantazu, grabiezy i rewanzyzmu.
    Zamiast potepic Stalina i jego metody, robi ze Stalina wielkiego wodza ktorego probuje nawet przewyzszyc w beczelnosci i lamaniu traktatow. Nie trzeba byc wielkim medrcem by sobie uzmyslowic dokad prowadza takie metody.
    Wystraszona Europa zaczyna sie zbroic przeznaczajac pieniadze na kolejny wyscig zbrojen. ZSRR juz raz taki wyscig przegral. Niczego to nie nauczylo.
    Sadam i Kadafi tez sobie kpili ze swiata, az wreszcie przyszla kolej na nich.
    W Rosji to jest sprawa tylko dluzszego czasu, bo to wiekszy kraj.

  44. Marcin
    6 września o godz. 2:04
    Zacznijmy więc od tego, że Amerykanie oddadzą Hawaje Hawajczykom, Teksas i Kalifornię – Meksykowi a właściwie całe swe terytorium Indianom jako ich pierwotnym mieszkańcom i właścicielom. To samo niech zrobią Kanadyjczycy, Australijczycy.
    Jeśli ma być równe wszystkich traktowanie to bez wyjątków.
    Może najlepiej rozwiązać wszystkie państwa i pozwolić społecznością organizować się na nowo, oddolnie. Ale to będzie wg mnie możliwe dopiero po wielkiej wojnie ogólnoświatowej, gdzie życie straci kilka miliardów ludzi. Może wśród nich będę ja, będzie Ty, moi a także Twoi bliscy. Tego chcesz ?

  45. „Zamiast potepic Stalina i jego metody, robi ze Stalina wielkiego wodza ktorego probuje nawet przewyzszyc w beczelnosci i lamaniu traktatow. Nie trzeba byc wielkim medrcem by sobie uzmyslowic dokad prowadza takie metody.”

    Sankcje sa lamaniem traktatow. Nie trzeba byc wielkim medrcem by sobie uzmyslowic dokad prowadza takie metody

  46. @ kaesjot
    „Zacznijmy więc od tego, że Amerykanie oddadzą Hawaje Hawajczykom, Teksas i Kalifornię ”
    Jak daleko chcesz siegac w tym rewanzyzmie? Putin moze straszyc ile chce, ale Krym odda. Nikt nie slyszal o tym aby Meksyk mial terytorialne roszczenia w stosunku do USA. To sa wymysly obroncow Putina, ktorzy nie widza roznicy pomiedzy zaanektowaniem przez ZSRR wysp kurylskich Japonii. Pewnie nie slyszales o tym ze miedzy Rosja a Japonia trwa ciagle stan wojny? Te panstwa dotad nie podpisaly traktatu pokojowego w wyniku czego jest nie rozstrzygnieta sprawa oddania Kurylow. Skoro uwazasz ze Putin moze wywolac wojne swiatowa to znaczy ze tym bardziej trzeba z nim zrobic porzadek zanim do niej dojdzie.
    Dziwie sie ze Polak popiera Putina. Walesa wygonil kacapstwo z Polski a tacy ktorzy zapomnieli ze w Polsce sie panoszyla ich armia pragna znowu by weszli.
    Widze ze teskno ci za nimi.

  47. Marcin
    6 września o godz. 20:58
    Co Putin winien nierozwiązanej sprawy Wysp Kurylskich ? Już od ponad 200 lat wielokrotnie raz były one japońskie raz rosyjskie. Obecny stan jest wynikiem II WŚ, w której Japonia była stroną przegraną. W tym czasie Rosjanie trzy ( w tym za władzy Putina ) razy proponowali polubowne rozwiązanie ale zostało one przez Japończyków odrzucone. Moim zdaniem to sprawa Amerykanów, którym pasuje istnienie punktu spornego, by w razie potrzeby mieć pretekst.
    Powiedz mi, gdzie obecnie Rosjanie mają bazy wojskowe w obcych państwach ?Pomińmy Krym, bo to była umowa, którą teraz Ukraina ( na polecenie USA ) chce zerwać. Amerykanie mają ich setki poza swymi granicami.
    Powiesz, że mają bronić świat przed komunizmem i islamem. Tylko dlaczego nie przeszkadza im konserwatywny szariat w Arabii Saudyjskiej ?
    Spójrz na ostatnie 25 lat – gdzie Rosjanie interweniowali zbrojnie poza granicami dawnego ZSRR ? Czeczenia należała do Federacji Rosyjskiej gdy separatyści Dudajewa ogłosili niepodległość, bez przewidzianego prawem referendum. W konflikcie z Gruzją Rosjanie stanęli w obronie zaatakowanych przez Gruzinów Osetyńców. Ukraina – wiadomo.
    Moje stanowisko nie wynika z tego, iż mam wrodzoną rusofilię. Jest ona wynikiem oceny faktów i krytycznego podejścia do tego, co podają media, które są niczym innym jak tylko narzędziem propagandy tej czy innej strony.
    Często zadaję sobie pytanie – jak ja bym się zachował, gdybym był na miejscu tej drugiej strony, jakie racje nim kierują i czy są one wg mnie uzasadnione.
    I tyle.

  48. Zniesienie blokady importu węgla to dobry pomysł wg Pana?! A co z polskimi kopalniami? Co z górnikami?

css.php