Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy Z linii frontu - O gospodarce okiem przedsiębiorcy

21.07.2014
poniedziałek

W sieci przywilejów

21 lipca 2014, poniedziałek,

Żyjemy w kraju oplecionym siecią przywilejów. Prawie każda grupa społeczna posiada jakieś przywileje i skupia się na ich obronie. Tym samym pieniądze płyną przez wiele kieszeni, by często wrócić okręgiem w to samo miejsce. Czasem trudno określić, kto na tym całym zamieszaniu zyskuje netto, kto zaś traci. Niewątpliwie na liście beneficjentów są urzędnicy obsługujący to błędne koło. Bez większej obawy o pomyłkę możemy dorzucić jeszcze do listy rolników i górników. Dziś o tych drugich.

W normalnej ekonomii o cenie towaru decydują koszty i potrzeby konsumentów. Kto oferuje towar taniej – wygrywa. W Polsce celem polityki jest to, by wygrywał węgiel z Polski. Zatem do tego węgla dopłaca się na różne sposoby, za to węgiel importowany obarcza się dodatkowymi opłatami, byle obniżyć jego konkurencyjność. Jak bowiem inaczej ocenić zaporowe stawki PKP na transport węgla z nad morza w głąb Polski? Do tego należy doliczyć zapowiedzi rządu, dotyczące preferencji dla polskiego węgla w branży energetycznej. W efekcie już mamy serię wniosków o podniesienie taryf za energię dla gospodarstw domowych. Ktoś w końcu musi za te preferencje zapłacić.

Jednak najbardziej zastanawiająca jest forma dopłat stosowana od lat – przywileje emerytalne. Praca górnika jest ciężka i nie sposób wyobrazić sobie pracę na przodku w podeszłym wieku. Dlatego górnik powinien zarabiać wystarczająco dużo, by odłożyć pieniądze na wcześniejszą emeryturę lub przekwalifikowanie. Gdyby jednak wynagrodzenia w górnictwie miały wzrosnąć do właściwego poziomu, to bardziej opłacałoby się sprowadzać węgiel z Księżyca (gdyby tam był), niż wydobywać na Śląsku. Już dziś bardziej opłaca się sprowadzać go z RPA.

Zatem górnikom obiecuje się dużo wcześniejsze emerytury opłacane przez ZUS, a nie kopalnie. Wynik finansowy kopalni zostaje sztucznie zawyżony, cena węgla jest niższa, a niewidzialną dopłatę pokrywają wszyscy podatnicy. Tu oczywiście pojawi się nieśmiertelny argument bezpieczeństwa energetycznego. Nikt tylko jakoś nie zauważa, że węgiel gwarantuje nasze bezpieczeństwo, jeśli się znajduje w złożach, a nie w atmosferze po spaleniu. Bezpieczeństwo energetyczne gwarantuje dobre rozpoznanie złóż i przygotowanie do szybkiego ich wydobycia, a nie dopłacanie do wydobytej tony.

Ale już zupełnie oburzające są zapowiedzi dalszego odraczania (zapewne do świętego nigdy) płatności składek ZUS przez Kompanię Węglową. Nie dość, że firma jest przez dekady dofinansowywana za pośrednictwem ZUS, to jeszcze odpada figowy listek jakichkolwiek wpłat do systemu. W takiej sytuacji przedsiębiorca może co najwyżej spodziewać się kontroli i kary. No ale przedsiębiorcy nie jeżdżą z kilofami do Warszawy.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 48

Dodaj komentarz »
  1. Jak pan przepracujesz rok w kopalni to niech pan wtedy napisze to co pan pisze o górnikach. Ale czego się można spodziewać po jakimś gryzipiórku z szkoły Leszka B. który nigdy nie przepracował jednego dnia uczciwie a który głosi hasło, że pierwsze 100 milionów trzeba ukraść.

  2. Jak rzadko, zgadzam się z Sauromem. Tylko trzeba użyć innej werbalistyki. A w szczególności konkretnych liczb, od których Pan Autor zaskakująco stroni, w rezultacie czego jego tekst – bodaj 324928 jaki na ten temat przeczytałem – sprawia wrażenie napisanego przez osobę z fiksacją lub obsesją.

  3. Jeśli „prawie każda” z kilku milionów grup społecznych w kraju „posiada jakieś przywileje”, to co to jest przywilej?

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. @Saurom
    Przepracuj pan rok w normalnej firmie, najlepiej na własny rachunek. Bez monopolu, bez umarzania składek do ZUS, bez wcześniejszej emerytury, bez wspierania przez rząd za pieniądze płacone do ZUS i do UŚ przez ciężko harujących Polaków (w tym przysłowiowe sprzątaczki z pensją 1500zł).
    Każdy uczciwie pracujący liczy się z tym, że jeżeli produkty jego firmy któregoś dnia przestaną być konkurencyjne, to firma splajtuje a on straci majątek (jeżeli był jej właścicielem) albo zatrudnienie (jeżeli w niej pracował). Chyba, że firma w porę zmieni produkt, obniży koszty jego wytwarzania, poprawi marketing. Do dotyczy wszystkich – od KGHM czy Orlenu do fryzjera na rogu. Wszystkich za wyjątkiem górników – bo politycy panicznie boją się sadu palonych opon. Czy ktoś policzył, ile węgla można by wydobyć w czasie górniczych imprez plenerowych w Warszawie i Katowicach?

  6. @ Ping – a to dobre pytanie 😉 Jak stwierdził Tony de Mello: „Kto wytłumaczy rybie, co to jest woda?”
    A pan @ Sceptyk chyba nie policzył państwowych dopłat w Polsce do firmy Roman Catholic Church Ltd. (filia Polonia) – i od tego może zacznijmy.

  7. @ping
    W dziesiątke 😀

    @Sceptyk
    Kierujesz pan pretensje w niewłaściwą stronę. To nie górnicy są problemem tego kraju, tylko politycy!
    Dlaczego polskie firmy nie są traktowane na takich samych zasadach jak zagraniczne? Kolejne rządy zasłaniają się Unią że byłoby to naruszanie reguł konkurencji, wolnego handlu, bla, bla, bla… Tyle że innym państwom jakoś to nie przeszkadza, na ile tylko mogą to osłaniają swoje firmy. Ale nie III RP :/
    Wystarczy wejść tutaj: http://www.mg.gov.pl/Wspieranie+przedsiebiorczosci/Wsparcie+finansowe+i+inwestycje/Pomoc+na+inwestycje+o+istotnym+znaczeniu+dla+gospodarki i poczytać. Założenia szczytne i może nawet słuszne.
    Ale rzućmy okiem na listę firm objętych programem „pomocy na inwestycje o istotnym znaczeniu dla gospodarki” i kogo tam znajdujemy?
    Samsung, Fiat, Cisco, Ford, Fujitsu, IBM,Citibank, ABN Amrobank itd. Same polskie firmy 😉
    Swoją droga ciekawe jakież to inwestycje o „istotnym znaczeniu dla gospodarki” prowadzi Citibank czy ABN Amrobank? 😀
    Czy Samsung lub IBM jest aż tak biedną firmą ze do jego inwestycji podatnicy maja dokładać? Bo do tego się ten cały program sprowadza.
    Firma X (obowiązkowo zagraniczna) zgłasza się do Ministerstwa Gospodarki i mówi „zainwestowalibyśmy u was, ale tak trochę drogo…”. Na co minister sika ze szczęścia po nogach i powiada „No macie rację, drogo. Ale wiecie, to my wam dołożymy do tej inwestycji i jeszcze na jakieś 5 lat rezygnujemy z podatków”. Firma X jest szczęśliwa bo znalazła jelenia. Minister też, bo premier go pochwali a i sam będzie miał się czym chwalić w TV 😀
    Ciekawe co by usłyszał polski przedsiębiorca od ministra? Pewnie coś w stylu „Wal się łosiu. A w ogóle to czuję, że to jest jakiś przekręt, więc zaraz prokuratura i skarbówka przyjrzy się twojej firmie”.
    Ciekawe dlaczego panu Kasprowiczowi nie przeszkadza dotowanie obcych firm przez polskiego podatnika?

  8. Tylko biedny agent Tomek i jego koledzy są poszkodowani bo mając 35 lat muszą siedzieć bez pracy za te marne 4 tys.
    Państwo dobrze wie, na czym stoi i kto powinien mieć przywileje. Kiedyś górnicy dostarczali dewiz. Ostatnio policja w strzelaninach zabiła 2 osoby. Piękne było tłumaczenie, że to dlatego, że muszą pracować pilnując porządku i nie mają czasu na szkolenia, ani ćwiczeń bo brak im hal gimnastycznych. Akurat w dniu kiedy w Płocku otwarto wspaniałe policyjne centrum rozrywkowe.
    Polska jest państwem policyjnym i największe przywileje mają swoi: policja prokuratura i tajne służby.

  9. Wszyscy wlacznie z Kasprowiczem dostaja doplaty rzedu 40-50 mld co roku. To wielkosc deficytu budzetu ktora podatnik nie pokrywa. Rezim obciaza tym polskie dzeci i przyszle pokolenia. Dzieki temu swinstwu, Kasprowicz i rezimowi propagandzisci chwala cud transformacyjny. Rzeczywiscie, bo zycie na koszt innych jest cudem i szczgolnie w gospodarce tzw rynkowej.

    Ale najbarzdiej paskudnym wybrykiem jest sciaganie haraczu przez partie polityczne. Wszystkie partie to robia. Oczywiscie biedacy, nie rozgarnieci tzw dziennikarze polityczni Polityki o tym nie wiedza. Ani i co jeszcze bardziej zadziwiajace PKW o tym nie wiedziala a po ‚dowiedzeniu’ PKW ciagle nie wie czy to jest legalne. Ani prokuratura o tym nie wie.
    A jest to oczywistym przestepstwem w oparciu o naduzywanie wladzy. Zorganizowane grupy przestecze jak mafie rowniez sciagaja haracz.
    Poza tym partie sa na utrzymaniu przez podatnika. Co gorsze nawet sie publicznie nie rozliczaja.
    Link wskazuje na PSL, ale to PO-PIS sa glownymi haracz sciagajacymi mafiami.
    http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/przeglad-prasy-kto-dostal-prace-dzieki-psl-musi-partii-placic,452098.html
    Rzygac soie chce na taka ‚demokracje’.

  10. Czy to prawda, że „Polityka” dostała od rządu Tuska pół bańki?

    Jeśli to prawda, to nie nazwałbym tego siecią przywilejów, ale normalną zapłatą za pisanie prawdy.

  11. Cała prawda o naszym kraju w 1 artykule.

  12. Górnicy to już ostatnia warstwa społeczna, która wymusza na rządzie co chce. Nie ma już innych, wielotysięcznych zakładów pracy, zostali tylko oni i z tego faktu korzystają bez oglądania się na innych. Są bezwzględni i egoistyczni. Wystarczy marsz na Warszawę, demolka i strachliwa władza leży plackiem. Tak chwalony przez nią liberalizm, konkurencja, nie mówiąc już o niewidzialnej ręce rynku, lądują w koszu. Jak długo jeszcze, to warcholstwo, kosztem wielu innych obywateli, będzie tolerowane.

  13. Zerknijcie proszę na http://szczesniak.pl/2671
    I pomyślcie, jak by taki wykres wyglądał, gdyby nie krajowe wydobycie węgla. Czy miałoby to wpływ na sytuację ekonomiczną kraju?
    Owszem, można zlikwidować sporą część kopalni – doliczcie proszę do rachunku koszty samego zamykania, koszty odpraw (o ile przysługiwałyby), zasiłków dla bezrobotnych, koszty społeczne, większe wydatki na wymiar sprawiedliwości (brak pracy = bieda, bieda = większa przestępczość).

  14. Tym razem zgadzam sie w 100% z gspodarzem aczkolwiek pochodzimy z 2 stron Brynicy.
    Odp.po kolei:
    1.Saurom.Juz Student psychologii wie o tym,ze jak ktos czegos nie kapuje ,to to odrzuca i jest przeciw!To co chcial Balcerowicz Niemcy wprowadzili juz w 19 wieku.Warszawski Salon nie kapowal o co chodzi i zostal profesorkiem.Ty nawet nie kapujesz deicyti gornictwa ,LOT itp.w powiazanie z Balcerowiczem!O gornictwie nie pisz,bo pomysle ,ze dyskutowalem z blaznem!
    2.! Zostaw kk.krytykujesz bo mozna miec w tym zakresie zabetonowany leb.Ty go tak masz!
    3.le_mon:proponuje intel.zabawe:Wymien mi plusy jak kapital jest polski.Ale bez sloganow.Blaznisz sie totalnie,ale czekam !

  15. @ping
    Przywilej to prawo nadane jakiejś grupie społecznej. Jeśli w kraju mamy 10 grup i 10 różnych uprawnień (na przykład jedna grupa może korzystać ze służby zdrowia poza kolejnością, druga ma 3 miesiące urlopu, trzecia wcześniejsze emerytury etc) to każdy będzie miał jakiś przywilej, ale każda grupa inny. Powszechność występowania przywilejów w żaden sposób nie jest sprzeczna z ich naturą (oczywiście przywilejem nie jest uprawnienie, które posiadają wszyscy, ale o tym tu nie piszę).

    @! A co mają do tego wpisu przywileje KK? To inna bajka, o której akurat tu nie piszę. Tak jak nie piszę o przywilejach nauczycieli, rolników, politykow itd. itp. To, że KK ma przywileje w żaden sposób nie usprawiedliwia przywilejów górników.

    @le_mon
    A skąd Pan wie, że mi nie przeszkadza dotowanie obcych firm przez polskiego podatnika? A właśnie, że mi bardzo przeszkadza i o tym nie raz pisałem. Proszę zarzuty lepiej uzasadniać.

    @atalia
    Nie mam pojęcia – niestety nawet jeśli nic z tego do mnie nie trafiło 🙂

    @Mały pluszowy miś
    No żeby jeszcze lepiej to wyglądało proponuję wyrąbać wszystkie lasy i sprzedać po połowie ceny rynkowej. Ale nam się bilans poprawi. PRL tak działał -sprzedawał żeby sprzedawać (węgiel właśnie) byle tylko dolary wpływały. Płacił zas własnoręcznie drukowanymi papierkami zupełnie niewymienialnymi. Tak rabunkowym wydobyciem zmarnowano wiele złóż, zdewastowano przyrodniczo Śląsk, wyprzedano bogactwo naturalne. Byle bilans się zgadzał.
    Zaś koszty zamknięcia owszem są, ale są o wiele niższe niż koszty utrzymywania tego całego bałaganu.

  16. 4.Maly pluszowy mis:pieronie ,nie jest Ci ganba:tys se pomylil z bilansem platniczym.Nie widziofes ,ze c.d.???On nie skonczyl,ale Ty wiesz juz wszystko.Spytej sie ciotki Emy co o tym mysli,moze ona mo lepiej pozbierane w lepie!Tys napewno nigdy nie robil na grubie!
    5.Co nalezaloby zrobic:na to nie starczy calej ksiazki.Jednak najpierw,co jest w KW niemozliwe,wprowadzic decentralizacje zarzadzania Polska,a potem pelna prywatyzacje,a wiec dac 100%wladzy Balcerowiczowi,ale zaraz,bo on sie starzeje!

  17. Argumenty na rzecz wygaszania wydobycia węgla kamiennego znane są od lat kilkudziesieciu.Także wiedza o karygodnej gospodarce w tym przemyśle.Znają/znały je wszystkie kolejne ekipy rządowe.O nie podejmowaniu tego wyzwania przesadzał zawsze strach przed rozruchami społecznymi i masowym bezrobociem.
    Kolejne ekipy kupowały,kupują czas za pieniadze podatników.Czas swego rządzenia.Tak jak kupują czas swego rządzenia poprzez konsekwentne i narastajace zadłużanie państwa.To jest proceder wysoce opłacalny dla rządzących a także dla pozostałej częsci klasy politycznej będącej przejsciowo w opozycji.Masa konfitur spływajacych na klasę polityczną ,tutaj i teraz nie może byc odnoszona do masy spłat długów i nieszczęśc ,które spadną pózniej i nie na tych co konfitury skonsumowali.Logika demokracji pozbawionej etyki.

  18. W sprawie wegla, wydobywac go trzeba. To surowiec energetyczny ktorego nie ma czym zastapic. Ale wegiel trzeba wydobywac efektywnie. Nikt sie nie zajmuje efektywnoscia wydobycia wegla. A wiadome jest ze przy kopalniach zeruje przeroznej masci partyjna szumowina.

    Fakt ze inne kraje rozsadnie nie wydobywaja wegla jak np Niemcy. Ale dlatego ze go nie maja. Dlatego tez nie rozumiem dlaczego polski weglowy ekspert Luap marnuje czas w Niemczech. Powinien wrocic na Slask i postawic polskie gornictwo na nogi.

  19. abchaz:przeczytaj :Google,Wegiel Kamienny,Wikipedia,Odkrywki i…..przestaniesz pisac glupoty.W Europie praktycznie przestano juz dawno wydobywac glebinowo wegiel kamienny.Robi to jeszcze Polska i tylko po to zeby zwiekszyc biede swoich obywateli.Koszty sa w PL 10-30x wieksze niz przy odkrywkach!

  20. Przedsiębiorca sam musi o wszystko się martwić i jak nie wypracuje zysku, to mu nikt nie dopłaci. Jak zarobi dużo, to większość pracowników krzyczy wokół, że na ich ciężkiej pracy się bogaci. A „najlepsze” w tym wszystkim są związki zawodowe, które to niby tak walczą o prawa pracownicze. Może ktoś wreszcie im dobrał by się do skóry, podliczył za co rzesza związkowców w biurach bierze pieniądze. Trzeba się zastanowić o czyje prawa pseudo związkowcy walczą!

  21. @Luap
    Nie wiem, bo dzięki polityce kolejnych rządów nie ma szans żeby się tego dowiedzieć. Pisałem tylko o tym że polskie firmy nie są traktowane tak jak zagraniczne. A ponoć w gospodarce opartej na swobodzie handlu, przepływu kapitału itd. wszyscy mają równe szanse 😉 A że jakieś dziwne wnioski na temat plusów czy minusów wysnułeś…. Jak widzę czytania ze zrozumieniem już nie uczą 😛
    To ja też zaproponuje zabawę. Wymień mi powody dla których polski podatnik ma się dokładać do interesu Samsunga czy Fiata. Tylko bez sloganów. Poczekam. 😀

  22. le_mon:nie przyjmujesz do wiadomosci lub mozgu,ze od setek lat swiat ma wiecej ludzi do roboty i malo kapitalu!Tego ,szczegolnie ludzie z Pikutkowa Dolnego,ktorzy w d….byli i g….widzieli nie chca przyjac do zabetonowanego mozgu!Dla europejczyka tj .oczywiste:nie dla ludzi mieszajacych kapital z patriotyzmem.Ty polskim zwyczajem nieukow,zmieniles pytanie!
    Tylko 1 przyklad:w 30 najwiekszych SA kapital obcy ma 60% z stala tendencja rosnaca!Jak tegi nie sprawdzisz,to nie odzywaj sie!

  23. le_mon:w RFN!!!

  24. @Moderator:
    Dlaczego nie został opublikowany mój komentarz, który wysłałem do publikacji po godzinie 17 wczoraj (tj. 22.07.2014 r), skoro opublikowane zostały komentarze wysyłane nawet po 22?
    Czyżby mój kometarz został odrzucony? Mogę prosić o wyjaśnienie – na blogu lub mailem – dlaczego?
    BTW – na blogu p. J. Dziadula na publikację 4 moje komentarze czekają na publikację już 6 dzień.
    Czyżbym trafił na jakąś „czarną listę”?

  25. ANdrzej 52:liczba zwiazkowcow i uzwiazkowienie to wg.mnie jednak roznica.

  26. Luap, czy ty wogole widziales kopalnie ? Kazdy dupek potrafi wrzeszczec ‚pozamykac kopalnie’, ‚zatrudnic wroga publicznego No1 Balcerowica by pozamykal kopalnie’.

    I co po tym nastapi ? Ponad 90% energii elektrycznej jest produkowane z wegla. Czy ty ‚ekspercie’ zdajesz sobie sprawe ze elektrownie by stanely a wiec i cala gospodarka.

    Jakim masz plan dla zastapienie wegla w polskiej energetyce ? Jakie beda tego skutki ekonomiczne ? Oczywisce az tak daleko ty nie myslisz. Ani nie bylbys dotkniety skutkami swych wrzaskow gdyby byly spelnione.

    Jezeli jestes ekspertem gornictwa to przedstaw plan naprawy polskiego gornictwa. Chyba to nie powinno sprawic ekspertowi problemu. Fakty sa oczywiste, dopoki wegla sie czyms nie zastapi to trzeba go wydobywac i robic to bardzej efektownie.

    Zajmij sie swoim podworkiem. Autostrady w Niemczech sa nie-rentowne. Rzady landow doplacja do nich. Widze ze sa sa pomysly aby zmuszic obcokrajowcow do placenia za przejazd,… co bylo by oczywistym rasizmem.
    Ekspercie Luap z Bawari, sprowadz do siebie Balcerowicza niech pozamyka autostrady.

  27. axiom1
    23 lipca o godz. 9:45
    Zawsze, dla każdego produktu znajdzie się na świecie ktoś, kto produkuje daną rzecz taniej a nawet lepiej i więcej. Kierując się zasadą – ” nie produkować nic, co można kupić taniej ” należałoby, zdaniem „ekonomistów” zaniechać jakiejkolwiek produkcji.
    Nie biorą pod uwagę tego, że większość wytwarza się dla siebie, po to, by zaspokoić swoje potrzeby a koszt jest sprawą drugorzędna. Gdy zdycham z głodu to koszt wytworzenia kromki chleba nie ma znaczenia. No chyba , że ktoś woli zdechnąć niż zapłacić więcej.
    Lecz żeby kupować, to trzeba mieć pieniądze a żeby je mieć, to trzeba coś sprzedać a sprzedać można to, co się ma lub to, co się wytworzy. Jak na razie przez ostatnie 25 lat dominuje ta pierwsza opcja – wyprzedaży tego , co posiadaliśmy.

  28. P.Dr Kasprowicz:przepraszam za pomylenie nazwiska:post 23.07 8.53

  29. @Moderator:
    Dziękuję za pozytywną weryfikację mojego wczorajszego komentarza.
    Czy Pan(i) mógłby zweryfikować moje komentarze na blogu p. Dziadula? Czekają już blisko tydzień na moderację… Jeśli zostały odrzucone, będę bardzo wdzięczny za wyjaśnienie przyczyn (długość komentarza? literówki? może jakieś inne?)
    Z góry dziękuję!

  30. Przywileje to były kiedyś jak szlachta panowała. Teraz nie rozumiem dlaczego ktoś może nie płacić ZUSu bo tak i nie ma innego wytłumaczenia. A Pana moderatora proszę nie stosować cenzury!

  31. maly pluszowy mis:Google,Bilans platniczy w maju 2014,NBP!Pyrsk

  32. To ciekawe, producent krzesel stoczniowcem ? A mis pluszowy to nowe wcielenie ekunuma od lemologi nie-stosowanej.

  33. Saurom:moze dokladnie:gdzie Azrael i Andrzej 52 =stocznia.Wyglada mi to na prowokacje,bo piszemy anonimowo!Czekam!!!

  34. @axiom1 23 lipca o godz. 20:54:
    „A mis pluszowy to nowe wcielenie ekunuma od lemologi nie-stosowanej.”
    Bardzo lubię prozę S. Lema, ci więcej, uważam go za wybitnego pisarza.
    Nie rozumiem co do tego ma „ekunum” oraz co Pan rozumie pod pojęciem „lemologi nie-stosowanej” – czy byłby Pan tak uprzejmy i zamieścił jakiegoś linka do definicji tego pojęcia? Z góry dziękuję!

  35. Panie Kasprowicz – uprzejmie proszę nie wyręczać pana Sceptyka w odpowiedzi. Jeżeli on nie jest w stanie, to trzecia osoba w dyskusji zbędną się jawi.
    Zresztą może zawsze Pan liczyć na luapów, andrzejów 52 etc. klakierów i czcicieli św. Bucerowicza, który wdrażał po zdechnięciu peerelu nawet nie plan własny tylko JWP J. Sachsa, któren to ostatnio (JWP Sachs, nie plan) powiedział z rozbrajającą otwartością, iż nie pasował on (plan, nie JWP Sachs) do polskich realiów po 1989 i w rezultacie tego jesteśmy na poziomie Rumunii. Jego wirtualni, równie mądrzy inaczej następcy wierzą, że polska gospodarka pociągnie na karbonie z RPA czy Rusi. Zdrowia życzę.

  36. !jak nie masz totalnie zabetonowanego lba,co przypuszczam,to zrob co napisalem 22.070 8.05!
    Tacy ludzie jak ty,z Pikutkowa Dolnego,nie sa w stanie np.dojsc do tego,ze to co chcial zrobic Balcerowicz,.dziala bez zarzutu np.w RFN.A z Sachsem tez sie mylisz-poprostu powtarzasz jakies inne posty lub ,co gorzej ,gazety!Synku ty nawet nie wesz o co chodzi!!!!

  37. kaesjot
    23 lipca o godz. 12:31

    To jest jeden z przykladow tepoty liberalow tzw ekonomistow. Zaluzmy sytuacje ekstremalna. Wszysto pochochdzi z importu bo tansze. Wtedy w kraju nikt nie ma pieniedzy by kupic cokolwiek bo nic nie jest produkowane i sprzedawane i w rezultacie nikt nic nie zarabia a rzad zaciaga dlugi.

    Pomimo szokujacych tredow wskaznikow makro liberalne tepe stado dalej dazy do osiagnieca tej ekstremalnej sytuacji. Jest to wiec zmowa i determinacja niszczenia. Najwyzszy rodzaj przestepczosci.

    Widac ze jednym z tych przestepcow jest Luap. Zamykac, sprzedac, nic nie robic. Jakos bedzie. Balcerowicz, wrog poubliczny numer 1 jest jego bogiem. Ale Luap nie odwazy sie agitowac za sprzedaza i zamykaniem nierentownych instytucji w Niemczech. Np autostrady sa nierentowne, rzady landow doplacaja do nich. Tak jest doplacaja. I hipokryta Luap nie wszeszczy (nie slychac) by te autostrady pozamykac, posprzedawac za 1/10 watosci. Moze chinczycy by kupili i bylby dobrobyt.

    Wracajac do polskiego wegla, ten sektor trzeba naprawic. Nikt nawet nie mowi o naprawie. Jednoczesnie nikt ne wyrzuca samochodu po przbiciu opony. Jest to nie do pomyslenia. Samochody sie naprawia. Ale tepe stado liberalow nie mysli ze przemysl weglowy w Polsce mozna naprawic. Nie ma zadnych prob w tym kierunku. Tu Kasprowicz rowniez zadziwia. Bo celem wysokiej edukacji w biznesie jest wlasnie rozwiazywanie takich problemow.

  38. Producent krzesel jest oszczedny jak widac. Nie rozumim jak on mogl pojechac na urlop do Szwajcarii. Raczej to nie byl urlop. Producent krzesel pojechal tam tyrac dla pana z zachodu. Wypelnic swa poddancza misje. Producent krzesel powinien sam produkowac swaja wlasna elektrycznosc i odprowadzac swe szabo wlasnorecznie do rzeki, w ciemnosciach oczywiscie zeby nikt nie widzial. Byc moze juz to robi.

    Ale,… wielkim marnotrastwem jest ze znany polski ekspert gornictwa weglowego marnuje swoj talent w Bawarii gzie nawet kopaln nie ma. Na miescu ministra odpowiedzialnego za gornictwo sciagnal bym go do Polski i nakazal opracowanie planu uzdrowienia polskiego gornictwa. Szesc miesiecy i ma byc plan !!! I bez dyskusji. A jak nie bedzie to 500 publicznych batow nadanie tytulu nieudacznika i deportacja spowrotem do Niemiec. Plus zazalenie do Merkel.

  39. @ axiom/kaesjot
    Skonczyly sie czasy Pstrowskiego, gdy sufit w kopalni podpierany byl drwnianymi slupkami, a wegiel sie urabialo kilofem. Wowczas byl to czas gdy praca gornika byla nie tylko ze niebezpieczna, ale rowniez nieslychanie ciezka. To mozna porownac do skpoywania hektara ziemii szpadlem. Obecnie na kopalniach pracuja tylko ludzie obslugujacy maszyny wydobywcze. Maszyny sa bardziej wydajne niz czlowiek z kiolofem, dlatego jest kolosalna roznica w oplacalnosci kopalni dawniej i dzisiaj. Czy rolnicza praca przy pomocy maszyn nie jest inna niz dawniej?
    A moze tez nalezaloby przestac ziemie uprawiac, bo sie nie oplaca? Problem gornictwa to sa przywileje i te musza zniknac. Ale to dopiero poczatek. Wiele sie mowilo kiedys o tym ze nie oplaca sie wywozic z dolu sprzetu z nieczynnych juz przodkow, lepiej go zostawic. Tego po prostu nie mozna nazwac inaczej jak sabotazem. Kopalnie moga funkcjonowac z zyskiem, dlatego chociazby ze nosniki energii sa ciagle drozsze. Przede wszystkim z gornictwa powinno sie wyeliminowac oszustwa typu: wydobycie na halde. Tam sie zaczynaja dlugie olowki ktore powoduja ze w gornictwie nic sie nie oplaca. Ile tych hald idzie na lewo Bog jeden raczy wiedziec. Jezeli ktos mial kiedykolwiek do czynienia z gornictwem wie o czym pisze. Pozdrawiam.

  40. Andrzej 52:moja odp.z 23.07 8.53 dalej czeka na cenzora,tu u dr Kasprowicza!

  41. @ kaesjot
    Dyskusja o masle maslanym. Ten temat do ktorego nawracacie byl poruszany po tysiac krotnie na tym blogu. Po co odgrzewac stare kotlety? Ustosunkuj sie do gornictwa i w nim przywilejow.

  42. Marcin
    26 lipca o godz. 20:33
    Przez kilka lat ( za PRL-u ) otrzymywałem wynagrodzenie wg Górniczego Układu Zbiorowego. 15 pensji w roku, deputat węglowy stanowiący 25% pensji miesięcznej – któż by nie chciał ?. Może być ale pod warunkiem, że środki na to zostaną przez kopalnie wypracowane. Jeśli dopłacać to raczej „konsumentom” węgla niż jego „producentom” bo to skłania tych drugich do racjonalizacji i podejmowania działań na rzecz poprawy efektywności wydobycia.

  43. Andrzej 52+Sceptyk:moja odp.z 23.07 8.53 nie puszcza ,z niewiadomych mi wzgledow cenzor/Teraz nazywa sie to,tak dumam moderator/.

  44. @ kaesjot
    Doplacac powinno sie tym ktorzy poprawiaja izolacyjnosc swoich domow przez co niedosc ze obniza koszty grzania, ale takze zmniejsza emisje gazow poprawiajac tym czystosc powietrza. Pomysl jak duzo jest do zrobienia w domach ktore sa wylacznie z cegly czy pustakow, gdzie powinna byc zrobiona warstwa ocieplajaca, szczelne okna, czy zewnetrzne drzwi? Jezeli sie panswo zaangazuje w ten aspekt, to korzysci moga byc obopolne. I to nie jest wtedy dofinansowanie, lecz zainwestowanie w ekologie. Pozdrawiam.

  45. Nie wiem skad ta zlowrogosc ze goornik dostawal wegiel jako czesc zaplaty za prace. Tu widac jak latwo dajecie sie zaszczuc.

    Realia sa takie. Gornik mogly dostawac tylko zaplate w gotowce. Ale wtedy kopalnia musiala by sprzedac wszystko co wydobywa. Rowniez ten wegiel niskiej jakosci w ktorym nie ma handlu a ktory i tak sie wydobywa jako product uboczny. Jest wiec logiczne ze koplanie placily gornikom mniej gotowki i uzupelnialy zaplate za prace weglem niskiej jakosci ktory nadawal sie tylko do spalenia w piecu domowym. (ekspert z Bawarii na pewno potwierdzi)

    Nie rozumiem dlaczego gospodarz czepia sie gornikow. Wiekszosc zawodow ma jakies tam przywileje. Posly zra w Sejmie bo podatnik placi im diety. Sikorski i Belka doplacaja sobie do prywatnych kolacji, dyktator Donek dostaje sukienki dla zony z PO czyli od podatnika byc moze rowniez bielizne. Policjant dostaje mundur, tak samo zolnierz i nawet strazak. A wiekszosc menadzerii wyzszego szczbla ma fundusze reprezentacyjne, samochody sluzbowe,… itp.

    A panad wszystko kazdy podatnik w Polsce placi mniejsze podatki niz powinien bo rzad przerzuca deficyty budzetowe na konta dzieci i przyszlych pokolen co jest skurwysynstwen nieslychanym. Jest to rownoznaczne jakby kazdy podatnik dostawal doplaty.

    W Uni 45% budzetu idzie na doplaty dla rolnikow. To jest okolo 500 mld Euro w 2014-2020 co skrzywia swieta gospodarke wolno rynkowa. I ne zapomnijmy ze Kasprowicz dostal od kogos doplate aby mogl studiowac w USA. A tu wrzask na polskiego gornika. Co za dyskryminacja !!!

  46. @Tomasz Kasprowicz

    Za odpowiedź dziękuję. Rolnicy, górnicy i urzędnicy, o których napomyka Pan już we wstępie, nie są grupami społecznymi.

  47. W miejscach odleglych na swiecie i nawet tych niezbyt odleglych, gdzie operuja kopalnie gornicy dostaja poza pensja wszystko co do zycia potrzebne i nie tylko dla siebie. Rowniez dla rodzin. W takich miejscach kopalnie sa wlascicielami calych miast i osiedli wlacznnie z infrastrukura, szkolami, przedszkolami, plywalniami, parkami i nawet polem golfowym.
    Gornicy i ich rodziny moga ze wszystkiego korzystac za nic nie placac. Ich zatrudnienie w kopani kwalifikuje ich do tego.
    Tak jest panie Kasprowicz i nie ma to nic wspolnego z komunistycznymi nawykami. Tak operuja najwieksze firmy kopalniane swiata. I jest to normalne.
    Bo firmy wiedza ze zeby miec pracownika musza mu stworzyc warunki zycia. Tego polski pracodawca zachlannik nie pojmuje. Pazernosc go zaslepia.

  48. To jest ciekawe,.. Dlaczego Polska Grupa Energetyczna pod przewodnictwem specjalisty od rozstrzygania sporow o miedze (to geodeta Aleksander Grad, partynjy koles dyktatora Donka Tuska, ””zarabiajacy”” 110 tys miesiecznie) nie potrafi porozumiec sie z banderowskim ministerstwem energetyki w celu kupowania od nich energi elektrycznej. Dlaczego posrednik Kulczyk jest do tego potrzebny ??? Kto wie ?
    Czy byl przetarg na posrednika ?

  49. „Troche wyżej dałem kilka propozycji zmian w górnictwie”

    Jakie to propozycje ?

css.php